Online education at national universities of Argentina: dialogue between academic libraries and platforms
Main Article Content
Abstract
This article adopts the concept of online education, considering it the most appropriate to describe and address the learning and teaching process that takes place in an online-campus university environment, for programs of study offered online. Based on that concept, this work focuses on the interactions that occur between the platforms and the library services of academic libraries at national public universities offering such services. In terms of methodology, in addition to a bibliographic review on the topic, websites from the 59 national universities were studied. An ad-hoc template was used for the collection of the results. From their analysis, the widespread use of Moodle software was detected, as well as the growing presence of education modules to support teaching activities on the platforms, and the still scarce articulation between libraries and online education platforms. Finally, it is proposed to investigate the same universe through other methodologies that allow to delve into other aspects of the interrelation between platforms and academic libraries.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Aguado, A., Pisarello, R. Z. & Corda, M. C. (2007). El acceso a las fuentes de información en humanidades y ciencias sociales a partir de la transición democrática. En A. Camou, M. Tortti & A. Viguera (Coords.), La Argentina democrática: los años y los libros. Buenos Aires: Prometeo.
Almarza Franco, Y. & Pirela Morillo, J. (2010). Las bibliotecas universitarias y el enfoque b-learning. Biblioteca universitaria, 13(2), 189-201. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/285/28520822005.pdf
Arroyo-Vázquez, N. & Gómez-Hernández, J. A. (2020a). La biblioteca integrada en la enseñanza universitaria online: situación en España. El profesional de la información, 29(4), e290404. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.04 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.04
Arroyo-Vázquez, N. & Gómez-Hernández, J. A. (2020b). Veinte formas de integrar la biblioteca en la enseñanza online. Anuario ThinkEPI, 14, e14b03. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2020.e14b03/10.3145/thinkepi.2020.e14b0 DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2020.e14b03
Basantes-Arias, E., Pazmiño-Calero, L. M. & Verdezoto-Carrera, M.A (2023). Potenciar en las universidades el uso de las bibliotecas en el aprendizaje del idioma inglés. Bibliotecas. Anales de investigación, 19(3), 1-8. Recuperado de http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/548
Cabral Vargas, B. (2008). La biblioteca digital y la educación a distancia como entes inseparables para incrementar la calidad de la educación. Investigación bibliotecológica, 22(45), 63-78. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2008000200004 DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2008.45.16924
Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (2020). Acelerando la transformación digital de la educación superior. Recuperado de https://hemeroteca.blog.csuc.cat/wp-content/uploads/2020/06/Manifiesto-de-las-bibliotecas-universitarias-antes-el-COVID-19.pdf
Fernández Morales, K. & Vallejo Casarín, A. (2014). La educación en línea: una perspectiva basada en la experiencia de los países. Revista de educación y desarrollo, 29, 29-39. Recuperado de https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/29/029_Fernandez.pdf?fbclid=IwAR27DLgzyvUIG-hKW79NpyC5RYv4nZUb6S9WM0WY2eM9sNCkLzTSZIUV6ag
Gaitán, A. & Coraglia, M. I. (2021). Las bibliotecas universitarias argentinas y la educación en línea ante la pandemia por COVID19. Anales de documentación, 24(1). http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.439631 DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.439631
González, A. & Roig, H. (2018). Normativa de educación a distancia para la universidad argentina: avances y desafíos pendientes. Virtualidad, educación y ciencia, 16(9), 152-157. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/20480
Guido, L. & Versino, M. (2012). La educación virtual en las universidades argentinas. Buenos Aires: Observatorio Sindical de Políticas Universitarias, IEC-CONADU. Recuperado de https://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/iec-conadu/20130228015857/Cuadernillo-Educacion-Virtual.pdf
Horta García, C. & Caballos Villlar, A. (2006). Biblioteca universitaria y campus virtual. En G. García Reche (Coord.). Información digital al servicio de la sociedad (pp. 491-497). Málaga: Biblioteca General de la Universidad de Málaga. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=407564
Juca Maldonado, F. J. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista universidad y sociedad, 8(1), 106-111. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus15116.pdf
McAnally Salas, L. & Organista Sandoval, J. (2007). La educación en línea y la capacidad de innovación y cambio de las instituciones de educación. Apertura, 7(7), 82-94. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura4/article/viewFile/95/106
Núñez Portilla, J. E., López Acosta, D. Y., Ordoñez Sigcho, I. B. & Cortez Lara, A. E. (2020). Innovación tecnológica: formación del estudiante de educación en línea. Revista dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 7(15). Recuperado de https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2236 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v35i1.2236
Orera Orera, L. (2005). La biblioteca universitaria: concepto, funciones y retos futuros. En La biblioteca universitaria: análisis en su entorno híbrido. Madrid: Síntesis.
Pisté, S. & Marzal, M. A. (2018). Bibliotecas universitarias y educación digital abierta: un espacio para el desarrollo de instrumentos de implementación en web y de competencias en información e indicadores para su evaluación. Revista interamericana de bibliotecología, 41(3), 277-288. Recuperado de http://eprints.rclis.org/33413/1/v41n3a06.pdf DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n3a06
Sánchez Suárez, J. A. (2008). Las bibliotecas universitarias en un entorno de enseñanza virtual. 11es Jornades Catalanes d’Informació i Documentació, Barcelona, España. Recuperado de http://eprints.rclis.org/14548/
Sánchez Tarragó, N. (2005). El profesional de la información en los contextos educativos de la sociedad del aprendizaje: espacios y competencias. Acimed, 13(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352005000200002&lng=es&tlng=es
Tarasow, F. (2019). La educación en línea ya está en edad de merecer. En G. Schwartzman, F. Tarasow & M. Trech, De la educación a distancia a la educación en línea: aportes a un campo en construcción (pp. 21-35). Rosario: Homo Sapiens. Recuperado de http://www.fhcs.unp.edu.ar/practicaprofesional/wp-content/uploads/2019/03/TARASOW_La-EeL-ya-est%C3%A1-en-edad-de-merecer.pdf
Torres, A. (2020). La educación virtual o educación en línea (online education). Sistemas, 3, 88-94. Recuperado de https://acis.org.co/archivos/Revista/117/Tres.pdf
UNESCO (2021). Garantizar un aprendizaje a distancia efectivo durante la disrupción causada por la COVID-19. Guía para docentes. París: UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375116_spa
Weber, V. (2019). Algunas consideraciones sobre la normativa para el diseño del Sistema Institucional de Educación a Distancia (SIED) en las universidades. El caso de la UNLPam. En G. I. El Jaber (comp.). Actas de IV Jornadas de Educación a Distancia y Universidad, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://www.flacso.org.ar/publicaciones/actas-de-las-iv-jornadas-de-educacion-a-distancia-y-universidad/