The production of written messages in high school students: dialogue between information literacy and literacy practices

Main Article Content

María Gladys Ceretta Soria
Yanet Fuster-Caubet
Magela Cabrera Castiglioni
Javier Canzani Cuello
José Fager Pérez

Abstract

Based on an investigation carried out in public secondary schools in Montevideo (Uruguay) that consisted to make a diagnosis on information literacy in students of 1st grade, we propose to approach the production of texts based on the analysis of messages produced by the students.  The task involves the information collected during an information search process, which must be shared with the recipient of the message. Based on the aforementioned analysis, it is expected to investigate the relationship between information literacy and the literacy practices of secondary school students and to know what criteria they consider relevant to prepare the texts, and how they selected the information found. For the elaboration of the diagnosis, a form was built, based on the stages of “Modelo Pindó” of Information Literacy, where an information problem to be solved is posed and the students have to solved it in relation to the search, selection, evaluation and communication of information.  We select a sample of thirteen high schools in the department of Montevideo. The results of the present research show an approximation to the comprehension process that students carry out about what they read and how they translate it into a message.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ceretta Soria, M. G., Fuster-Caubet, Y., Cabrera Castiglioni, M., Canzani Cuello, J., & Fager Pérez, J. (2023). The production of written messages in high school students: dialogue between information literacy and literacy practices. Palabra Clave (La Plata), 12(2), e187. https://doi.org/10.24215/18539912e187
Section
Artículos de temática libre
Author Biographies

María Gladys Ceretta Soria, Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República, Uruguay

Licenciada en Bibliotecólogía y Escribana en la Universidad de la República (Udelar). Magister y Doctora por la  Universidad Carlos III de Madrid (España). Actualmente es decana de la FIC, desarrolla tareas docentes en la formación de grado y de posgrado, y coordina el Grupo de Investigación AlfaINfo.uy. 

Yanet Fuster-Caubet, Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República, Uruguay

Profesora adjunta del Departamento Gestión y Planeamiento del Instituto de Informción de la FIC. Secretaria de redacción de Revista Informatio  

Magela Cabrera Castiglioni, Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República, Uruguay

Porofesora adjunta del Departamento fuentes documentales, recursos y servicios de información. Instituto de Información – Facultad de Información y Comunicación. UdelaR. Magister en Información y Comunicación de la Facultad de Información y Comunicación.

Javier Canzani Cuello, Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República, Uruguay

Profesor Adjunto del Departamento Fuentes documentales, recursos y servicios de información del Instituto de Información de la Facultad de Información y Comunicación (FIC -Udelar). Magíster por la Facultad de Información y Comunicación.

José Fager Pérez, Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República, Uruguay

Ingeniero en Computación de la "Universidad de la República Oriental del Uruguay", Master en Informática del "Programa de Desarrollo de las Ciencias Básicas", Doctorando en Computación y Educación en la "Universidad Federal de Rio Grande do Sul". Actualmente se desempeña como asesor informático en tecnologías educativas, para la UDELAR a nivel central (CSE/SECIU).

References

Administración Nacional de Educación Pública. (2016). Pautas de referencia sobre tipos lectores y escritores en español como primera lengua. Montevideo: ANEP.

Belmar, G. (2022). La escritura colaborativa y las TICV en el aula de ELE. Diva portal.org. Recuperado de https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:1634833/FULLTEXT01.pdf

Burn, A. & Durran, J. (2007). Media literacy in schools: practice, production and progression. London: Paul Chapman Publishing.

Cassany, D., Sala, J. & Hernández, C. (2008). Escribir al margen de la ley: prácticas letradas vernáculas de adolescentes catalanes. En 8º Congreso de Lingüística General. Madrid, España.

Ceretta Soria, M. G., Canzani Cuello, J. & Cabrera Castiglioni, M. (2016). Competencias lectoras y competencias en información: espacios de convergencia. Ciência da informação, 45(2). Recuperado de https://brapci.inf.br/index.php/res/download/55336

Ceretta Soria, M. G. & Gascue Quiñones, Á. (2015). Modelo Pindó: un modelo de alfabetización en información para el Plan Ceibal. Montevideo: CSIC.

Chaverra, D. (2011). Habilidades metacognitivas en la escritura digital. Revista lasallista de investigación, 8(2). Recuperado de http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/rldi/article/view/39

EDUTEKA (2007). Guía para utilizar el Modelo Gavilán en el aula. Recuperado de https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/GuiaGavilan.pdf

Eisenberg, M. B. & Berkowitz, R. E. (1990). Information problem dolving: the big six skills approach to library & information skills instruction. New Jersey: Ablex.

Gimeno, J. (1997). La transición a la educación secundaria. Madrid: Morata.

Hargittai, E. (2010). Digital na(t)ives? Variation in internet skills and uses among members of the ‘Net Generation’. Sociological Inquiry, 80(1), 92-113. https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.2009.00317.x

Jenkins, H., Ito, M. & Boyd, D. (2016). Participatory culture in a networked era. Cambridge, UK: Polity.

Kuhlthau, C. (1991). Inside the search process: information seeking from the user’s perspective. Journal of the American Society for Information Science, 42(5), 361-371. Recuperado de https://ils.unc.edu/courses/2014_fall/inls151_003/Readings/Kuhlthau_Inside_Search_Process_1991.pdf

Livingstone, S. (2002). Young people and new media: childhood and the changing media environment. London: SAGE.

Monarca, H., Rappoport, S. & Fernández González, A. (2012). Factores condicionantes de las trayectorias escolares en la transición entre enseñanza primaria y secundaria. Revista española de orientación y psicopedagogía, 23(3), 49-62. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338230792004

Orlando, V. (2013). Sobre prácticas letradas y estudios universitarios. InterCambios, 1(2), 69-72. Recuperado de https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/30

Patiño-Marín, S., Mazo-López, L. A. & Quintero-Ossa, M. E. (2020). Transiciones y articulación, un rastreo bibliográfico referido al tránsito entre la básica primaria y secundaria. Recuperado de http://repositorio.uco.edu.co/handle/123456789/604

Prado Aragonés, J. (2004). La lectura en la era de la información: hacia un nuevo concepto de competencia lectora. Puertas a la lectura, 17, 128-134.

Santos, C. A. (2017). Competência em informação na formação básica dos estudantes da educação profissional e tecnológica (Tese Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Marília, Brasil.

Scolari, C. A. (2019). Beyond the myth of the «digital native». Nordic journal of digital literacy, 14(03-04), 164-174. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2019-03-04-06

Most read articles by the same author(s)