Informational skills and tools for academic publication: experience of integrating the librarian to the teaching improvement

Main Article Content

Danilo Reyes-Lillo

Abstract

This article exposes an experience of developing a course on information skills and tools for academic publishing for university teachers, based on the new roles that librarians have assumed, especially in the concept of integrated librarian, in terms of information literacy and the diversification of support services for research and publication. This course is part of the Teaching Improvement Plan and is characterized by being a practice of integration of the university library to the teaching-learning processes, also linking it as an advisor in academic publishing. Likewise, the collaboration between librarians with academic units linked to innovation and educational technologies is described. Finally, the technological tools used for the construction of the course are described and the result of this experience is evidenced, together with the future challenges and opportunities that arise as a result of the library integration in the training processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Reyes-Lillo, D. . (2022). Informational skills and tools for academic publication: experience of integrating the librarian to the teaching improvement. Palabra Clave (La Plata), 12(1), e165. https://doi.org/10.24215/18539912e165
Section
Dosier: Alfabetización en información: tendencias, conocimientos y experiencias innovadoras en bibliotecas y otros espacios educativos y culturales - parte 2

References

Aguaded, J. & Romero-Rodríguez, L. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. EKS: education in the knowledge society, 16(1), 44–57. https://doi.org/10.14201/eks20151614457 DOI: https://doi.org/10.14201/eks20151614457

Alonso-Arévalo, J. & López, I. (2020). El bibliotecario de enlace: un novedoso perfil en la biblioteca universitaria y de investigación. Revista Desiderata, 15, 103–111. Recuperado de http://eprints.rclis.org/40475/1/Desiderata-15-JAA-2.pdf

Canadian Association of Research Libraries & Association des Bibliothéques de Recherche du Canada. (2019). The university librarian: providing value to the research university. Recuperado de https://www.carl-abrc.ca/wp-content/uploads/2019/03/University-Librarian-Position_EN.pdf

Caridad-Sebastián, M. & Martínez-Cardama, S. (2013). El bibliotecario integrado en el aprendizaje universitario. Profesional de la información, 22(2), 149–154. https://doi.org/10.3145/epi.2013.mar.09 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2013.mar.09

Carmen, J. (2021). Makerspaces: combining information literacy with pattern design for fiber art through digital images. Library trends, 69(3), 585–611. https://doi.org/10.1353/lib.2021.0005 DOI: https://doi.org/10.1353/lib.2021.0005

Comisión Asesora de Bibliotecas y Documentación. (2020). Servicios de apoyo a la investigación y publicación científica. En Bibliotecas universitarias chilenas pertenecientes al Consejo de Rectores. Recuperado de http://cabid.cl/Publicaciones/index.php/ed/catalog/view/2/3/9-1

Fields, A. (2020). Embedding librarians in online tertiary classrooms: A new model for learner support. British journal of educational technology, 51(4), 1373–1385. https://doi.org/10.1111/bjet.12892 DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.12892

Flores-Bueno, D., Limaymanta, C. & Uribe-Tirado, A. (2021). La gamificación en el desarrollo de la ALFIN desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. Revista interamericana de bibliotecología, 44(2), 1–13. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n2e342687 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n2e342687

Grafstein, A. (2002). A discipline-based approach to information literacy. The journal of academic librarianship, 28(4), 197–204. https://doi.org/10.1016/S0099-1333(02)00283-5 DOI: https://doi.org/10.1016/S0099-1333(02)00283-5

Lankshear, C. & Knobel, M. (2007). Researching new literacies: Web 2.0 practices and insider perspectives. E-Learning and digital media, 4(3), 224–240. https://doi.org/10.2304/elea.2007.4.3.224 DOI: https://doi.org/10.2304/elea.2007.4.3.224

Maguiña, A. (2020). Alfabetización informacional en la modalidad blended learning en educación superior. Biblios: revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología, 79, 1-20. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8041630.pdf

Martínez-Abad, F., Bielba-Calvo, M. & Herrera-García, M. (2017). Evaluación, formación e innovación en competencias informacionales para profesores y estudiantes de educación secundaria. Revista de educación, 376, 110–134. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-346

Pasadas, C. (2001). Objetivos de formación para la alfabetización en información: un modelo de declaración para bibliotecas universitarias. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 16(65), 47-72. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/206335.pdf

Pati, B. & Majhi, S. (2019). Pragmatic implications of embedded librarianship in academics: a review of eminent literatures. Library hi tech news incorporating online and CD notes, 36(2), 11–16. https://doi.org/10.1108/LHTN-08-2018-0052 DOI: https://doi.org/10.1108/LHTN-08-2018-0052

Penadillo, R. & Huerta, S. (2012). Influencia de la afabetización informacional en el rendimiento académico de los alumnos del II Ciclo de la Escuela Académico Profesional de Educación de la UNASAM-2012. [Informe, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo]. Recuperado de http://repositorio.unasam.edu.pe/handle/UNASAM/2314

Reyes-Lillo, D. & Hernández-Garrido, C. (2020). Creating a MOOC to develop information skills during the Coronavirus pandemic. Education for information, 36(3), 339–343. https://doi.org/10.3233/EFI-200007 DOI: https://doi.org/10.3233/EFI-200007

Rodríguez, L., Sepúlveda, R., Serra, R., De la Rúa, M. & Alfonso, I. (2020). Habilidades informacionales: Un requisito de alta demanda en la formación doctoral. Revista cubana de información en ciencias de la salud, 31(1), 1-29. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2307-21132020000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Rothfritz, L. & Strecker, D. (2018). How libraries secure trust in the research process of the 21st century. Recuperado de http://elephantinthelab.org/how-libraries-secure-trust-in-the-research-process-of-the-21st-century/

Salazar, E. & Ramírez, P. (2014). Efecto de los talleres de ALFIN en el uso de bases de datos científicas. Formación universitaria, 7(3), 41–54. https://doi.org/10.4067/S0718-50062014000300006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062014000300006

Small-Chapman, M., Pérez-Randiche, L. & Reyes-Balboa, Y. (2012). Programa de Alfabetización Informacional para los Profesores de la Universidad de Ciencias Médicas. Ciencias Holguín, 18(3), 1–12. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1815/181524338015.pdf

Torres-Salinas, D. (2011). Integrados en la investigación: los embedded librarians. Anuario ThinkEPI, 48–51. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/30466