Towards a reformulation of teaching proposals for technological content in library science programs
Main Article Content
Abstract
The teaching of technological content in our discipline is characterized, differentiating it from educational technology. First, the incorporation of such content into the curriculum of library and information science (LIS) is detailed, highlighting the transition from a cross-disciplinary area to a specific one. The topics covered by this content, their relevance and stability over time, and the addition of new topics are also discussed. In the second part, the need for a technological profile for LIS graduates is addressed, emphasizing the importance of advanced computing skills and the ability to conceptually understand and teach technologies. In the third moment, the evolution of training is discussed, from catalog automation to the current need for deeper competencies in information technology. Various pedagogical strategies, such as problem-based learning and collaborative learning, are explored. Additionally, the discussion introduces the use of artificial intelligence from a critical perspective as a teaching aid in classrooms. Finally, the need to improve technological infrastructure and teacher training in emerging technologies is highlighted, promoting digital inclusion and continuous updating.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Área Moreira, M. (1997). ¿Tecnología educativa es tecnología y educación? Reflexiones sobre el espacio epistemológico de la Tecnología Educativa en el Área Didáctica y Organización Escolar. Quaderns digitals, 18.
Cabero, J. (1999). Tecnología educativa: diversas formas de definirla. En J. Cabero (Ed.), Tecnología educativa. Síntesis Educación.
Coll, C., Mauri, T. & Onrubia, J. (2008). Los entornos virtuales de aprendizaje basados en el análisis de casos y la resolución de problemas. En Psicología de la educación virtual (pp. 213-231). Morata.
Fundar (2024). Inteligencia artificial y educación: una propuesta innovadora para su incorporación en las aulas. Fundar. Recuperado de https://fund.ar/wp-content/uploads/2024/03/Fundar_Policy_brief_Inteligencia-artificial-y-educacion_CC-BY-NC-ND-4.0-2.pdf
Giudici, A. (2012). IX Encuentro de Directores y VIII de Docentes de Escuelas de Bibliotecología y Ciencia de la Información del Mercosur: relatoría. Información, cultura y sociedad, 27, 107-113.
Grupo Competencias Informáticas. (2015). Primeras Jornadas Nacionales de Docentes Universitarios en Ciencia de la Información. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Biblioteca Nacional Mariano Moreno.
Laudano, C. N., Planas, J. A., Corda, M. C. & Pelitti, P. (2011). La cuestión tecnológica en los planes de estudio de la Carrera de Bibliotecología de la Universidad Nacional de La Plata. Aproximaciones críticas desde los documentos y la mirada de los actores. Información, cultura y sociedad, 24, 69-86. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6069/pr.6069.pdf
Liguori, L. M. (1995). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en el marco de los viejos problemas y desafíos educativos. En E. Litwin, Tecnología educativa: política, historias, propuestas (pp. 123-150). Paidós.
Litwin, E. (2005). De caminos, puentes y atajos: el lugar de la tecnología en la enseñanza. II Congreso Iberoamericano de EducaRed, Conferencia inaugural, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. https://cibermemo.wordpress.com/2015/07/22/2005-de-caminos-puentes-y-atajos-el-lugar-de-la-tecnologia-en-la-ensenanza-e-litwin/
Martín, S. G. (2009). Bibliotecario de sistemas: una especialización con futuro. Información, cultura y sociedad, 21, 69-84.
Miranda, M. (2017). XI Encuentro de Directores y X de Docentes de Escuelas de Bibliotecología y Ciencia de la Información del Mercosur: relatoría. Información, cultura y sociedad, 36, 123-137.
REBIUN. (2015). El perfil de competencias de los bibliotecarios de acuerdo a grupos funcionales o de estructura de relación de puestos de trabajo. https://www.rebiun.org/sites/default/files/2017-11/IIIPE_Linea4_informe_competencias_REBIUN_2015.pdf
Sabelli, M. et al. (2023). Relatoría de los talleres docentes por áreas Mercosur. UdelaR.
Silva, C. et al. (2015). X Encuentro de Directores y IX de Docentes de Escuelas de Bibliotecología y Ciencia de la Información del Mercosur. Biblioteca Nacional Mariano Moreno, Buenos Aires, Argentina.
UNLP - Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (UNLP-FaHCE). (2023). Tratamiento automático de la información II. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/programas/pp.12763/pp.12763.pdf