Reference services as anti-crisis tools: The case of Library of the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the National University of La Plata (BIBHUMA) during 2019 to 2022
Main Article Content
Abstract
The following work has as a general objective to demonstrate, through the witness case of the activity of the Reference Service of the Library of the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the National University of La Plata, of how good practice and management can support a library institution in a crisis situation. For this, statistical data on the use of the service from 2017 to 2023 will be used and will be subjected to quantitative and qualitative comparison. It is argued that among the aspects that contributed to sustaining and increasing the Reference Service during the COVID-19 global health crisis are management decisions and the good response of staff.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
American Library Association. (2016). Guidelines of the successful reference Interview. Boston:National Archives. Boston. Recuperado de https://www.archives.gov/files/boston/volunteers/reference-interviews.pdf
Ayeni, P. O. (2015). The relevance of reference librarian in the 21st century: a critical look. Information and knowledge management, 5(7), 113-116. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/234672108.pdf
Franchimont, P. (2023). El impacto del Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio en las bibliotecas y los servicios de acceso abierto de la Universidad Nacional de La Plata en 2020 (Tesis de Licenciatura). Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2529/te.2529.pdf
Gaitán, A. & Coraglia, M. I. (2021). Las bibliotecas universitarias argentinas y la educación en línea ante la pandemia por COVID-19. Anales de documentación, 24(1). http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.439631
Gutiérrez, F. G. & Castaño, J. (2020). Informe: bibliotecas argentinas ante el aislamiento social y obligatorio por COVID-19. Recuperado de https://abgra.org.ar/wp-content/uploads/2020/05/Informe-Bibliotecas-argentinas-ante-el-aislamiento-social-y-obligatorio-por-el-COVID-19.pdf
Manso Rodríguez, R. A. (2008). Servicio de referencia virtual: teoría y práctica en torno a las políticas para su gestión y desarrollo. Revista española de documentación científica, 31(1), 39–51. https://doi.org/10.3989/redc.2008.v31.i1.411
Parada, A. E. (2017). Bibliotecas e inclusión. Información, cultura y sociedad, 37, 5-12. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/3881
Sánchez Remón, D. (2003). El servicio de referencia virtual en la gestión de Información. ACIMED, 11(2), 7-8. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352003000200004&lng=es&tlng=es
Sanz Casado, E. (1994). Manual de estudios de usuarios. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Biblioteca de Humanidades Profesor Guillermo Obiols (2021). Memoria 2019-2020. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.4631/pm.4631.pdf
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Biblioteca de Humanidades Profesor Guillermo Obiols (2022). Biblioteca "Prof. Guillermo Obiols”: Memoria 2021. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.5201/pm.5201.pdf
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Biblioteca de Humanidades Profesor Guillermo Obiols (2024). Página web oficial. Servicios de la biblioteca. Recuperado de https://www.fahce.unlp.edu.ar/facultad/biblioteca/servicios
Viñas, M. (2021). Volver a nuestro trabajo: recomendaciones en tiempos de pandemia. En VI Jornadas de Intercambio y Reflexión acerca de la Investigación en Bibliotecología, La Plata, Argentina. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.14295/ev.14295.pdf
Zoppi, C. (2020). Por una apertura responsable de archivos, museos y bibliotecas. Propuesta de protocolo para la Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Biblioteca universitaria, 23(2), 235–245. https://doi.org/10.22201/dgbsdi.0187750xp.2020.2.1138