Scientific communication: use of social networks in scientific journals.
Main Article Content
Abstract
The emergence of Web 2.0 and social networks has modified the forms of scientific communication through scientific journals. Their use generates benefits and enables rapprochement, exchange and debate with specialized and non-specialized audiences. The present research aims to conduct a literature review of the theoretical and practical aspects related to the use of social networks by scientific journals. It is a descriptive research, a bibliographic and documentary analysis was carried out. As a main result, it was possible to verify through the studies reviewed, different aspects such as: benefits of the use of these channels, indicators for analytics, social networks most used to disseminate their articles and communicate with authors and readers, among others. Finally, it is concluded that scientific journals that have implemented communication strategies including the use of general, academic and professional social networks show satisfactory results.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Alcolea Parra, M., Rodríguez Barba, D. & Núñez Fernández, V. (2020). El uso corporativo de Instagram en las universidades privadas españolas. Estudio comparativo de treinta y cinco universidades. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 47, 109-134. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i47.06
Alonso Galbán, P., Hernández Vidal, O. & Alfonso Sánchez, I. R. (2018). Empleo de las redes sociales en el Sistema Nacional de Salud cubano. Revista cubana de información en ciencias de la salud, 29(2), 1-13. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132018000200004&lang=es
Arcila-Calderón, C., Calderín-Cruz, M. & Sánchez-Holgado, P. (2019). Adopción de redes sociales por revistas científicas de ciencias sociales. Profesional de la información, 28(1). https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.05
Arroyo-Vázquez, N. (2007). Web 2.0? ¿web social? ¿qué es eso? Educación y biblioteca, 161, 69-74. Recuperado de http://eprints.rclis.org/10566/
Barashkova, A. L., Vorob’Ev, I. V., Shavaev, A. A., & Zapolskaya, A. N. (2019). New Methods of Science Popularization in the Social Media: Modern Trends and Communications. In Proceedings of the 2019 IEEE International Conference Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies IT and QM and IS 2019 (pp. 463-465). IEEE. https://doi.org/10.1109/ITQMIS.2019.8928354.
Baró-Guerra, R. (2017). Bibliotecas y redes sociales: enfrentando el desafío. Ciencias de la información, 48(2), 3-8. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1814/181454540002.pdf
Borgman, C. L. (1989). Bibliometrics and scholarly communication Research: Editor´s Introduction. Sage journals, 16(5), 583-599. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/009365089016005002
Borrás-Gené, O. (2015). Aplicación de las redes sociales en la enseñanza. Tipos de redes sociales. Universidad Politécnica de Madrid [Curso MOOC. Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=X9LBhLZaT8Q
Campos-Freire, F. & Rúas-Araújo, J. (2016). Uso de las redes sociales digitales profesionales y científicas: el caso de las 3 universidades gallegas. El profesional de la información, 25(3), 431-440. Recuperado de https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2016.may.13/31145
Campos-Freire, F. & Valencia-Bermúdez, A. (2015). Managing Academic Profiles on Scientific Social Networks. In A. Rocha, A. Correia, S. Costanzo & L. Reis (Eds.), New contributions in information systems and technologies. Advances in intelligent systems and computing (vol. 353) Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16486-1_27
Castañeda, L. & Gutiérrez Porlán, I. (2010). Redes sociales y otros tejidos online para conectar personas. Recuperado de http://mc142.uib.es:8080/rid=1MX54C554WJ3R5J2WQ/Redes_sociales%20y%20otros%20tejidos%20online.pdf
Castillo-Esparcia, A. (2012). Investigación e investigadores. Las revistas científicas como instrumento de comunicación. Vivat Academia. Revista de comunicación. 14(117), 1002-1017. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1002-1017
Celaya, J. (2011). La empresa en la Web 2.0. El impacto de las redes sociales y las nuevas formas de comunicación online en la estrategia empresarial. Barcelona: Gestión 2000.
Cueva-Estrada, J. M., Sumba Nacipucha, N., Meleán Romero, R., Artigas Morales, W., Cueva Ortiz, N. & Plaza Quimis, M. (2023). Gestión del contenido en redes sociales, por revistas científicas indexadas en SciELO España. Revista de comunicación de la SEECI, 56, 194-213. https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e834
Fainholc, B. (2016). Presente y futuro latinoamericano de la enseñanza y el aprendizaje en los entornos virtuales referidos a educación universitaria. Revista educación a distancia, 48(2), 2-22. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/48/fainholc.pdf
Fernández Burgueño, P. (2009). Clasificación de Redes Sociales. Blog personal. Recuperado de https://www.pablofb.com/2009/03/clasificacion-de-redes-sociales/
Flores-Vivar, J. M., & Zaharía, A. M. (2019). Las redes sociales académicas en la difusión de la producción científica. Estudio de caso: Academia y Mendeley. Estudios sobre el mensaje periodístico, 25(3), 1379-1402. https://doi.org/10.5209/esmp.66993
Fumero Reverón, A. & García Hervas, J. M. (2008). Redes Sociales. Contextualización de un fenómeno “dos puntos cero”. Telos, 76, 56-68. Recuperado de https://oa.upm.es/11147/
Gómez-González, C. D. & Sosa Zaragoza, P. (2020). El uso de las redes sociales en las bibliotecas universitarias de México: un estudio comparativo. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 119, 51-75. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7673439.pdf
González-Díaz, C., Iglesias-García, M. & Codina, L. (2015). Presencia de las universidades españolas en las redes sociales digitales científicas: Caso de los estudios de comunicación. El profesional de la información, 24(5), 640-647. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.12
González-Vegas, J. A. (2010) Visibilidad de las revistas científicas: la experiencia de la revista Vitae una alternativa digital. Compendium, 13(25), 47-53. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/880/88019355005
Henao-Posada, V. (2013). Internacionalización e Internet: Nueva mirada al Marketing Internacional. AD-Minister,22, 51–68. Recuperado de https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/2024
Herrero-Gutiérrez, F. J., Álvarez-Nobell, A., & López-Ornelas, M. (2011). Revista Latina de Comunicación Social, en la red social Facebook. Revista latina de comunicación social, 66, 1-23. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=2436429
Hutt, H. (2012). Las redes sociales: una nueva herramienta de difusión. Reflexiones, 91(2), 121-128. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72923962008
Igartua, J. J., Ortega-Mohedano, F. & Arcila-Calderón, C. (2020). Communication use in the times of the coronavirus. A cross-cultural study. Profesional de la informacion, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.18
Kircz, J. G. (1997). Scientific communication as an object of science. Wenner gren international series, 171-175. Recuperado de http://www.kra.nl/Website/Artikelen/AcEur97.htm
López-Hung, E., Lao-León, Y. y Batista-Matamoros, C. (2022). Apuntes para una perspectiva teórica desde un enfoque organizacional en la gestión de revistas científicas. Revista información científica, 101(2), e3719. Recuperado de http://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3719/5093
Martínez, F. (2010). Herramientas de la Web 2.0 para el aprendizaje 2.0. Revista de artes y humanidades UNICA, 11(3), 174–190. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=170121969008
Martínez-Galindo, F. J. (2020). Similitudes y diferencias entre repositorios y redes sociales: Por qué un repositorio no es una red social, ni debe serlo. Revista PH, 100, 127-129.
Martínez-Guerrero, C. A. (2017). Uso de redes sociales en las revistas científicas de la Universidad de los Andes, Venezuela. E-ciencias de la información, 8(1), 1-21. https://doi.org/10.15517/eci.v8i1.28104
Medina-Borges, R. (2017). Ciencia y Comunicación Científica. Revista cubana de tecnología de la salud, 7(4). Recuperado de http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/817
Miguel, S. E. & Felquer, L. (2011). La visibilidad de las revistas académicas en América Latina y El Caribe y su impacto en el ámbito académico. En Encuentro de Ciencias de la Información del MERCOSUR, Resistencia, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/112661
Ollé, C. & López-Borrull, A. (2017). Redes sociales y altmetrics: nuevos retos para las revistas científicas. En Revistas científicas: situación actual y retos de futuro (pp. 197-219). Barcelona: Universitat de Barcelona. Recuperado de http://eprints.rclis.org/32138/
O’Reilly, T. (2005). What Is Web 2.0. Design patterns and business models for the next generation of software. Recuperado de http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html
Orizaola, G. & Valdés, A. (2015). Free the tweet at scientific conferences. Science, 350(6257), 170-171. https://doi.org/10.1126/science.350.6257.170-c
Perea-Valero, V. (2014). Plan estratégico de comunicación para la mejora de la visibilidad de Revista Mediterránea de Comunicación. (Tesis de posgrado). Universidad de Alicante, Alicante. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/41285
Ponte, D. & Simon, J (2011). Scholarly communicaton 2.0: Exploring researchers’ opinions on web 2.0 for scientfc knowledge creation, evaluation and dissemination. Serials review, 37(3), 149-156. https://doi.org/10.1080/00987913.2011.10765376
Procter, R., Williams, R., Stewart, J. K., Poschen, M., Snee, H., Voss, A. & Asgari-Targhi, M. (2010). Adoption and use of Web 2.0 in scholarly communications. Philosophical transactions of the Royal Society A: mathematical, physical, and engineering sciences, 368(1926), 4039-4056. Recuperado de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2179057
Red de Bibliotecas Universitarias (REBIUN). (2010). Ciencia 2.0: aplicación de la web social a la investigación. Recuperado de http://eprints.rclis.org/3867/1/Ciencia20_rebiun.pdf
Ribes Guárdia, F. X. (2007). La Web 2.0. El valor de los metadatos y de la inteligencia colectiva. Telos: cuadernos de comunicación e innovación, 73, 36-43. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2487981
Ruiz, M. A. V. (2016). La comunicación de la ciencia a través de artículos científicos, de Santos López Leyva, Aida Alvarado Borrego, Ana Bárbara Mungaray Moctezuma. Perfiles educativos, 38(153), 203-208. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57648
Sánchez-Santamaría, J. & Aliaga, F. M. (2019). Revistas Científicas de Educación en redes sociales y científicas: presencia, frecuencia, tipo de información y usos. Revistas científicas de educación en red. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/334535588
Stable-Rodríguez, Y. & Álvarez Calderón, E. (2021). Uso de la red social Facebook en las organizaciones de Ciencia, Tecnología e innovación en Cuba. Avances, 23(2). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=637869392001
Sugimoto, C. R., Work, S, Lariviere, V. & Haustein, S. (2017). Scholarly Use of social media and Altmetrics: A Review of the Literature. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68, 2037-2062. https://doi.org/10.1002/asi.23833
Torres-Salinas, D. & López-Cózar, E. D. (2009). Estrategia para mejorar la difusión de los resultados de investigación con la Web 2.0. El profesional de la información, 8(5), 534-539. https://doi.org/10.3145/epi.2009.sep.07
Zheng, H., Aung, H. H., Erdt, M., Peng, T. Q., Sesagiri Raamkumar, A. & Theng, Y. (2019). Social media presence of scholarly journals. Journal of the Association for Information Science and Technology, 70(3), 256-270. Recuperado de https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.24124