Scientific communication: use of social networks in scientific journals.

Main Article Content

Alina Viera Savigne
Lissette Guzmán Gamboa
Neibis Concepción Lorenzo Marquette

Abstract

The emergence of Web 2.0 and social networks has modified the forms of scientific communication through scientific journals. Their use generates benefits and enables rapprochement, exchange and debate with specialized and non-specialized audiences. The present research aims to conduct a literature review of the theoretical and practical aspects related to the use of social networks by scientific journals. It is a descriptive research, a bibliographic and documentary analysis was carried out. As a main result, it was possible to verify through the studies reviewed, different aspects such as: benefits of the use of these channels, indicators for analytics, social networks most used to disseminate their articles and communicate with authors and readers, among others. Finally, it is concluded that scientific journals that have implemented communication strategies including the use of general, academic and professional social networks show satisfactory results.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Viera Savigne, A., Guzmán Gamboa, L., & Lorenzo Marquette, N. C. (2024). Scientific communication: use of social networks in scientific journals. Palabra Clave (La Plata), 14(1), e236. https://doi.org/10.24215/18539912e236
Section
Avances de investigación

References

Alcolea Parra, M., Rodríguez Barba, D. & Núñez Fernández, V. (2020). El uso corporativo de Instagram en las universidades privadas españolas. Estudio comparativo de treinta y cinco universidades. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 47, 109-134. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i47.06

Alonso Galbán, P., Hernández Vidal, O. & Alfonso Sánchez, I. R. (2018). Empleo de las redes sociales en el Sistema Nacional de Salud cubano. Revista cubana de información en ciencias de la salud, 29(2), 1-13. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132018000200004&lang=es

Arcila-Calderón, C., Calderín-Cruz, M. & Sánchez-Holgado, P. (2019). Adopción de redes sociales por revistas científicas de ciencias sociales. Profesional de la información, 28(1). https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.05

Arroyo-Vázquez, N. (2007). Web 2.0? ¿web social? ¿qué es eso? Educación y biblioteca, 161, 69-74. Recuperado de http://eprints.rclis.org/10566/

Barashkova, A. L., Vorob’Ev, I. V., Shavaev, A. A., & Zapolskaya, A. N. (2019). New Methods of Science Popularization in the Social Media: Modern Trends and Communications. In Proceedings of the 2019 IEEE International Conference Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies IT and QM and IS 2019 (pp. 463-465). IEEE. https://doi.org/10.1109/ITQMIS.2019.8928354.

Baró-Guerra, R. (2017). Bibliotecas y redes sociales: enfrentando el desafío. Ciencias de la información, 48(2), 3-8. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1814/181454540002.pdf

Borgman, C. L. (1989). Bibliometrics and scholarly communication Research: Editor´s Introduction. Sage journals, 16(5), 583-599. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/009365089016005002

Borrás-Gené, O. (2015). Aplicación de las redes sociales en la enseñanza. Tipos de redes sociales. Universidad Politécnica de Madrid [Curso MOOC. Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=X9LBhLZaT8Q

Campos-Freire, F. & Rúas-Araújo, J. (2016). Uso de las redes sociales digitales profesionales y científicas: el caso de las 3 universidades gallegas. El profesional de la información, 25(3), 431-440. Recuperado de https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2016.may.13/31145

Campos-Freire, F. & Valencia-Bermúdez, A. (2015). Managing Academic Profiles on Scientific Social Networks. In A. Rocha, A. Correia, S. Costanzo & L. Reis (Eds.), New contributions in information systems and technologies. Advances in intelligent systems and computing (vol. 353) Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16486-1_27

Castañeda, L. & Gutiérrez Porlán, I. (2010). Redes sociales y otros tejidos online para conectar personas. Recuperado de http://mc142.uib.es:8080/rid=1MX54C554WJ3R5J2WQ/Redes_sociales%20y%20otros%20tejidos%20online.pdf

Castillo-Esparcia, A. (2012). Investigación e investigadores. Las revistas científicas como instrumento de comunicación. Vivat Academia. Revista de comunicación. 14(117), 1002-1017. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1002-1017

Celaya, J. (2011). La empresa en la Web 2.0. El impacto de las redes sociales y las nuevas formas de comunicación online en la estrategia empresarial. Barcelona: Gestión 2000.

Cueva-Estrada, J. M., Sumba Nacipucha, N., Meleán Romero, R., Artigas Morales, W., Cueva Ortiz, N. & Plaza Quimis, M. (2023). Gestión del contenido en redes sociales, por revistas científicas indexadas en SciELO España. Revista de comunicación de la SEECI, 56, 194-213. https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e834

Fainholc, B. (2016). Presente y futuro latinoamericano de la enseñanza y el aprendizaje en los entornos virtuales referidos a educación universitaria. Revista educación a distancia, 48(2), 2-22. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/48/fainholc.pdf

Fernández Burgueño, P. (2009). Clasificación de Redes Sociales. Blog personal. Recuperado de https://www.pablofb.com/2009/03/clasificacion-de-redes-sociales/

Flores-Vivar, J. M., & Zaharía, A. M. (2019). Las redes sociales académicas en la difusión de la producción científica. Estudio de caso: Academia y Mendeley. Estudios sobre el mensaje periodístico, 25(3), 1379-1402. https://doi.org/10.5209/esmp.66993

Fumero Reverón, A. & García Hervas, J. M. (2008). Redes Sociales. Contextualización de un fenómeno “dos puntos cero”. Telos, 76, 56-68. Recuperado de https://oa.upm.es/11147/

Gómez-González, C. D. & Sosa Zaragoza, P. (2020). El uso de las redes sociales en las bibliotecas universitarias de México: un estudio comparativo. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 119, 51-75. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7673439.pdf

González-Díaz, C., Iglesias-García, M. & Codina, L. (2015). Presencia de las universidades españolas en las redes sociales digitales científicas: Caso de los estudios de comunicación. El profesional de la información, 24(5), 640-647. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.12

González-Vegas, J. A. (2010) Visibilidad de las revistas científicas: la experiencia de la revista Vitae una alternativa digital. Compendium, 13(25), 47-53. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/880/88019355005

Henao-Posada, V. (2013). Internacionalización e Internet: Nueva mirada al Marketing Internacional. AD-Minister,22, 51–68. Recuperado de https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/2024

Herrero-Gutiérrez, F. J., Álvarez-Nobell, A., & López-Ornelas, M. (2011). Revista Latina de Comunicación Social, en la red social Facebook. Revista latina de comunicación social, 66, 1-23. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=2436429

Hutt, H. (2012). Las redes sociales: una nueva herramienta de difusión. Reflexiones, 91(2), 121-128. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72923962008

Igartua, J. J., Ortega-Mohedano, F. & Arcila-Calderón, C. (2020). Communication use in the times of the coronavirus. A cross-cultural study. Profesional de la informacion, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.18

Kircz, J. G. (1997). Scientific communication as an object of science. Wenner gren international series, 171-175. Recuperado de http://www.kra.nl/Website/Artikelen/AcEur97.htm

López-Hung, E., Lao-León, Y. y Batista-Matamoros, C. (2022). Apuntes para una perspectiva teórica desde un enfoque organizacional en la gestión de revistas científicas. Revista información científica, 101(2), e3719. Recuperado de http://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3719/5093

Martínez, F. (2010). Herramientas de la Web 2.0 para el aprendizaje 2.0. Revista de artes y humanidades UNICA, 11(3), 174–190. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=170121969008

Martínez-Galindo, F. J. (2020). Similitudes y diferencias entre repositorios y redes sociales: Por qué un repositorio no es una red social, ni debe serlo. Revista PH, 100, 127-129.

Martínez-Guerrero, C. A. (2017). Uso de redes sociales en las revistas científicas de la Universidad de los Andes, Venezuela. E-ciencias de la información, 8(1), 1-21. https://doi.org/10.15517/eci.v8i1.28104

Medina-Borges, R. (2017). Ciencia y Comunicación Científica. Revista cubana de tecnología de la salud, 7(4). Recuperado de http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/817

Miguel, S. E. & Felquer, L. (2011). La visibilidad de las revistas académicas en América Latina y El Caribe y su impacto en el ámbito académico. En Encuentro de Ciencias de la Información del MERCOSUR, Resistencia, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/112661

Ollé, C. & López-Borrull, A. (2017). Redes sociales y altmetrics: nuevos retos para las revistas científicas. En Revistas científicas: situación actual y retos de futuro (pp. 197-219). Barcelona: Universitat de Barcelona. Recuperado de http://eprints.rclis.org/32138/

O’Reilly, T. (2005). What Is Web 2.0. Design patterns and business models for the next generation of software. Recuperado de http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html

Orizaola, G. & Valdés, A. (2015). Free the tweet at scientific conferences. Science, 350(6257), 170-171. https://doi.org/10.1126/science.350.6257.170-c

Perea-Valero, V. (2014). Plan estratégico de comunicación para la mejora de la visibilidad de Revista Mediterránea de Comunicación. (Tesis de posgrado). Universidad de Alicante, Alicante. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/41285

Ponte, D. & Simon, J (2011). Scholarly communicaton 2.0: Exploring researchers’ opinions on web 2.0 for scientfc knowledge creation, evaluation and dissemination. Serials review, 37(3), 149-156. https://doi.org/10.1080/00987913.2011.10765376

Procter, R., Williams, R., Stewart, J. K., Poschen, M., Snee, H., Voss, A. & Asgari-Targhi, M. (2010). Adoption and use of Web 2.0 in scholarly communications. Philosophical transactions of the Royal Society A: mathematical, physical, and engineering sciences, 368(1926), 4039-4056. Recuperado de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2179057

Red de Bibliotecas Universitarias (REBIUN). (2010). Ciencia 2.0: aplicación de la web social a la investigación. Recuperado de http://eprints.rclis.org/3867/1/Ciencia20_rebiun.pdf

Ribes Guárdia, F. X. (2007). La Web 2.0. El valor de los metadatos y de la inteligencia colectiva. Telos: cuadernos de comunicación e innovación, 73, 36-43. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2487981

Ruiz, M. A. V. (2016). La comunicación de la ciencia a través de artículos científicos, de Santos López Leyva, Aida Alvarado Borrego, Ana Bárbara Mungaray Moctezuma. Perfiles educativos, 38(153), 203-208. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57648

Sánchez-Santamaría, J. & Aliaga, F. M. (2019). Revistas Científicas de Educación en redes sociales y científicas: presencia, frecuencia, tipo de información y usos. Revistas científicas de educación en red. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/334535588

Stable-Rodríguez, Y. & Álvarez Calderón, E. (2021). Uso de la red social Facebook en las organizaciones de Ciencia, Tecnología e innovación en Cuba. Avances, 23(2). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=637869392001

Sugimoto, C. R., Work, S, Lariviere, V. & Haustein, S. (2017). Scholarly Use of social media and Altmetrics: A Review of the Literature. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68, 2037-2062. https://doi.org/10.1002/asi.23833

Torres-Salinas, D. & López-Cózar, E. D. (2009). Estrategia para mejorar la difusión de los resultados de investigación con la Web 2.0. El profesional de la información, 8(5), 534-539. https://doi.org/10.3145/epi.2009.sep.07

Zheng, H., Aung, H. H., Erdt, M., Peng, T. Q., Sesagiri Raamkumar, A. & Theng, Y. (2019). Social media presence of scholarly journals. Journal of the Association for Information Science and Technology, 70(3), 256-270. Recuperado de https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.24124