The incursion of information professionals into technological surveillance and strategic intelligence in Argentina
Main Article Content
Abstract
Technological surveillance and Strategic intelligence are areas of influence for library and information science (LIS), since they involve functions of search, management and dissemination of specialized information. They represent an expansion of professional concerns within the scientific and technological field, while necessarily involving an interdisciplinary approach. The present study describes the link between the profile of the information professional, the VTeIE process and the National System of Science, Technology and Innovation (NSSTI) in Argentina. To this end, a survey and analysis of the official websites of the public member agencies was carried out and interviews and questionnaires were conducted with experts. The results reveal that information professionals make up 31% of the work teams analyzed and that they are currently assuming a leading role in the NSSTI bodies that perform this type of process, generating products with high added value for knowledge management and innovation. In conclusion, these findings highlight the current technological profile of LIS, the importance of its participation in the scientific field and its fundamental role in the strategic monitoring of information through Technological Surveillance and Strategic Intelligence processes.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
González Alcalá, A. & Gómez, D. D. (2015). Guía práctica Innovitech: vigilancia tecnológica para la innovación. Rio Negro; Antioquía: SENA.
Guagliano, M. (2021). Diseño de un Modelo de Vigilancia Tecnológica e Inteligencia Estratégica (VTeIE), de aplicación en instituciones universitarias con carreras de ingeniería, que optimice el desarrollo de competencias genéricas tecnológicas, sociales, políticas y actitudinales (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de Lomas de Zamora, Lomas de Zamora. Recuperado de http://repositorio.unlz.edu.ar:8080/bitstream/handle/123456789/493/TESIS%20DOCTORADO%20Miguel%20Guagliano.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Guerra González, J. T. (2017). El bibliotecario académico universitario como curador de contenidos digitales: precisiones conceptuales y prácticas. Biblioteca universitaria, 20(2), 94-107. http://dx.doi.org/10.22201/
Hernandez, A., Morcela, A., Cataldi, M., Gamero, M. & Pandolfo, M. (2020). Estudio de vigilancia estratégica: bibliotecología e ingeniería en un informe interdisciplinar. Enlace universitario, 15(36), 9. Recuperado de https://www3.mdp.edu.ar/attachments/article/89/Enlace%2036.pdf
Pandolfo, M. (2023). Análisis de los procesos de Vigilancia Tecnológica e Inteligencia Estratégica en la gestión de I+D+i en los organismos del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación de Argentina (Tesis de grado). Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata. Recuperada de http://humadoc.mdp.edu.ar:8080/handle/123456789/974
Palop Marro, F. & Martínez Cadavid, J. F. (2012). Guía metodológica de práctica de la vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. Proyecto Piloto de Transferencia y Desarrollo de Capacidades Regionales en Vigilancia Tecnológica e Inteligencia Competitiva. Valencia; Medellín: ERICA.
Palop Marro, F. & Vicente, J. M. (1999). Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva: su potencial para la empresa española. COTEC.
Pérez, N. V. & Villanueva, M. (2015). Programa Nacional VINTEC: primera experiencia en Argentina sobre vigilancia tecnológica e inteligencia estratégica (VTeIE). En C. Garrido Noguera & N. Rondero López (Comp.), Encuentro de saberes: universidad-empresa para la innovación (pp. 44-62). México: Red Universidad-Empresa / ALCUE.
Salvai, E. & Guerbi, A. (2019). Profesionales de información especializada en CyT industrial, nuevos ámbitos para el desarrollo basados en métodos de trabajo innovadores. En Jornada de Ciencia y Tecnología, Córdoba, Argentina. Recuperado de http://eprints.rclis.org/41824/