Everything to know about libraries. Manuel Selva's ideas on the training of librarians in Argentina (1937-1944)
Main Article Content
Abstract
The ideas with which Manual Selva designed and taught the first library science courses in Argentina (1937-1944) are studied. Two fundamental works by the author are analysed: Manual de bibliotecnia (1939) and Tratado de bibliotecnia (1944). It is interpreted that these publications, together with the courses, were part of a bid to professionalise the librarian activity. We describe the foundations of the proposal, the topics considered central and their context of emergence. It is concluded that the initiative represented a twist in the historical sense of the Argentine library field, by creating a legitimate sequence of contents, founding a work methodology, installing a specialised language and endowing the profession with a social mission that justified it.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Agesta, M. N. (2023a). Delegados del saber: la Asociación Nacional de Bibliotecas y las políticas bibliotecarias en Argentina (1908-1913). Historia crítica, 87, 129-154. https://doi.org/10.7440/histcrit87.2023.06 DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit87.2023.06
Agesta, M. N. (2023b). Tentativas y tambaleos de la “cuestión” bibliotecaria. Protección y fomento de las bibliotecas populares en la provincia de Buenos Aires (1910-1913). Cuadernos de historia, 58, 309–330. https://doi.org/10.5354/0719-1243.2023.71046 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-1243.2023.71046
Altamirano, C. (2013). Intelectuales: notas de investigación sobre una tribu inquieta. Buenos Aires: Siglo XXI.
Balsamo, L. (1998). La bibliografía. Historia de una tradición. Guijón: Trea.
Barbier, F. (2015). Historia de las bibliotecas. De Alejandría a las bibliotecas virtuales. Buenos Aires: Ampersand.
Becco, H. J. (1981). La obra bibliotecológica de Carlos Víctor Penna. San Miguel de Tucumán: Universidad Nacional de Tucumán.
Bourdieu, P. (1989). La ilusión biográfica. Historia y fuente oral, 2, 27–33.
Bourdieu, P. (2002). Algunas propiedades de los campos. En Campo de poder, campo intelectual. Itinerario de un concepto. Buenos Aires: Montressor.
Buchbinder, P. (2018). Vicente Quesada, la Biblioteca Pública de Buenos Aires y la construcción de un espacio para la práctica y la sociabilidad de los letrados. En C. Aguirre y R. D. Salvatore, (ed.), Bibliotecas y cultura letrada en América Latina: siglos XIX y XX (pp. 149-166). Lima: Pontificia Universidad Católica, Fondo Editorial. DOI: https://doi.org/10.18800/9786123173647.006
Burke, P. (2017). ¿Qué es la historia del conocimiento? Cómo la información dispersa se ha convertido en saber consolidado a lo largo de la historia. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bustelo, N. (2018). Todo lo que necesitás saber sobre la reforma universitaria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós.
Coria, M. (2023). Las políticas bibliotecarias de lectura de la Comisión Protectora de Bibliotecas Populares (1933-1949) (Tesis doctoral). Universidad Nacional de La Plata, La Plata.
Coria, M. (2024). Profesionalización e institucionalización del campo bibliotecario argentino (1933-1949): el rol de la Comisión Protectora de Bibliotecas Populares. Palabra clave (La Plata), en prensa. DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e217
de Diego, J. L. (2006). Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Dorta, A. (2022). “Primer tratado de Biblionomía escrito originariamente en nuestro idioma”: espacios de lectura, lectores, bibliotecarios/as y prácticas bibliotecarias en la obra de Luis Ricardo Fors. En XVIII Jornadas Interescuelas, Santiago del Estero, Argentina. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.15615/ev.15615.pdf
Fernández, S. M. (1996). La formación profesional del bibliotecario en la Facultad de Filosofía y Letras: 74 años de existencia. En La investigación, las bibliotecas y el libro en cien años de vida de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (pp. 377-390). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Fiebelkorn, A. (2018). Miradas de inspección: las bibliotecas populares del partido de La Plata según los informes de la Comisión Protectora, 1919-1945. Historia y espacio, 14(51), 108-136. https://doi.org/10.25100/hye.v14i51.6986 DOI: https://doi.org/10.25100/hye.v14i51.6986
Finó, F. & Hourcade, L. (1952). Evolución de la bibliotecología argentina (1757-1952). Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.
Flores Ramos, J. E. (2018). De los gabinetes de lectura a la Biblioteca Carnegie. Política y cultura entre dos soberanías. El caso de Puerto Rico, 1835-1918. En C. Aguirre y R. D. Salvatore. (ed.), Bibliotecas y cultura letrada en América Latina: siglos XIX y XX (pp. 105-129). Lima: Pontificia Universidad Católica, Fondo Editorial. DOI: https://doi.org/10.18800/9786123173647.004
Laugesen, A. (2014). UNESCO and the globalization of the public library idea, 1948 to 1965. Library & information history, 30(1). https://doi.org/10.1179/1758348913Z.00000000052 DOI: https://doi.org/10.1179/1758348913Z.00000000052
López Pascual, J. (2022). El bibliotecario en la “mansión del espíritu”. Germán García y la Biblioteca Popular Bernardino Rivadavia en el mundo cultural del sudoeste bonaerense (1932-1954). Anuario sobre bibliotecas, archivos y museos escolares, 2. Recuperado de https://cendie.abc.gob.ar/revistas/index.php/abame/article/view/1436
López Pascual, J. (2023). Espacios del conocimiento. La trayectoria de Germán García en el contexto de profesionalización de la bibliotecología argentina (1927-1970). Anuario IEHS, 38(1),51-73. https://doi.org/10.37894/ai.v38i1.1684
López Pascual, J. (2024). Cultura científica, producción de conocimiento e intereses regionales: Nicolás Matijevic y la gestión de la información en el contexto de las políticas desarrollistas en Bahía Blanca (1962-1976). Palabra clave (La Plata), en prensa. DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e215
Monay, A. (2022). Estado y política bibliotecaria: la inspección en bibliotecas populares bonaerenses (1908-1929) (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional de La Plata, La Plata. Recuperado de
Oliva, A. A. (2015). Trabajo social y lucha de clases: análisis histórico de las modalidades de intervención en Argentina. La Plata: Dynamis.
Parada, A. E. (1997). Manuel Selva y los estudios bibliográficos y bibliotecológicos en la Argentina: tributo a un maestro olvidado. Boletín de la Sociedad de Estudios Bibliográficos, 3, 21-58.
Parada, A. E. (2009). Los orígenes de la Biblioteca Pública de Buenos Aires. Antecedentes, prácticas, gestión y pensamiento bibliotecario durante la Revolución de Mayo (1810-1826). Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.
Pasolini, R. (2019). Biografía y prosopografía: cuestiones historiográficas y de método. En C. Salomón Tarquini, S. R. Fernández, M. A. Lanzillotta & P. Laguarda (eds.), El hilo de Ariadna: propuestas metodológicas para la investigación histórica (pp. 95-106). Buenos Aires: Prometeo.
Planas, J. A. (2017). Libros, lectores y sociabilidades de lectura. Una historia de los orígenes de las bibliotecas populares en la Argentina. Buenos Aires: Ampersand.
Planas, J. A. (2019a). Producción y circulación del saber en la historia del campo bibliotecario argentino. Información, cultura y sociedad, 40, 53-68. https://doi.org/10.34096/ics.i40.5474 DOI: https://doi.org/10.34096/ics.i40.5474
Planas, J. A. (2019b). Los discursos bibliotecarios sobre la lectura en la Argentina durante las primeras décadas del siglo XX: Algunas claves para la constitución de un objeto de conocimiento. Políticas de la memoria, 19, 233-243. https://doi.org/10.47195/19.570 DOI: https://doi.org/10.47195/19.570
Planas, J. A. (2022a). Un inspector de bibliotecas recorre la Argentina. Observaciones e interpretaciones de la cultura en el ámbito bibliotecario argentino (1914-1924). Anuario colombiano de historia social y de la cultura, 49(2), 371-406. https://doi.org/10.15446/achsc.v49n2.96904 DOI: https://doi.org/10.15446/achsc.v49n2.96904
Planas, J. A. (2022b). Una retórica para las bibliotecas obreras. La cultura bibliotecaria socialista en transformación (Argentina, 1908-1920). Información, cultura y sociedad, 46, 13-36. https://doi.org/10.34096/ics.i46.11162 DOI: https://doi.org/10.34096/ics.i46.11162
Planas, J. A. (2023a). Las dos bibliotecas: Domingo Faustino Sarmiento y Vicente Gonzalo Quesada en los orígenes de la bibliotecología en Argentina. Anuario IEHS, 38(2), 81-104. https://doi.org/10.37894/ai.v38i2.1860
Planas, J. A. (2023b). Bibliotecas para la cultura científica. Los fundamentos conceptuales de Paul Groussac y Federico Birabén. Informatio, 28(1), 336-365. https://doi.org/10.35643/Info.28.2.8 DOI: https://doi.org/10.35643/Info.28.2.8
Prieto, A. (1989). El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Buenos Aires: Siglo XXI.
RAE - Real Academia Española (1936). Diccionario de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.
Rau, L. (2018). La profesionalización de la asistencia social en la década de 1930 (Tesis de maestría). Buenos Aires: FLACSO. Sede Académica Argentina. Recuperado de https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/xmlui/handle/10469/13933
Romanos de Tiratel, S. (2012). El legado bibliográfico-bibliotecológico de Josefa Emilia Sabor (1916-2012), Información, cultura y sociedad, 27, 11-33. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/681/659
Saferstein, E. A. (2013). Entre los Estudios sobre el Libro y la Edición: El “giro material” en la Historia intelectual y la Sociología. Información, cultura y sociedad, 29, 139-166. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/678/656
Sik, M. E. (2016). Ángel M. Giménez, bibliotecario. Apuntes para una historia de las bibliotecas obreras en Argentina. En II Coloquio de Estudios sobre el Libro y la Edición, Córdoba, Argentina.
Silber, L. D. (2021). El plan que supimos conseguir. Los primeros años de la Escuela de Archivistas, Bibliotecarios y Técnicos para el servicio de Museos de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (1922–1927). Información, cultura y sociedad, 44, 49-60. https://doi.org/10.34096/ics.i44.9826 DOI: https://doi.org/10.34096/ics.i44.9826
Sorá, G. (2011). Libros para todos y el modelo hispanoamericano. Políticas de la memoria,10/12, 125-142.