University and specialized libraries in times of technological change: analysis of three programs implemented between 1984 and 2003 in Argentina
Main Article Content
Abstract
In this article, we analyze public policies for the management of scientific information (SI) in Argentina. To carry out this analysis we address three initiatives implemented between 1984 and 2003 aimed at promoting or improving the acquisition, organization, and dissemination of SI through policies directed at university and specialized libraries. In addition to the description of the programs analyzed, the objectives of our work are to situate the initiatives in the social, economic, and political context in which they were carried out, to identify the main actors involved in them, to examine the prevailing ideas about the information needs of the science and technology sector, and to describe the type of articulation they had with science and technology policies. This research was based on the analysis of documentary sources produced by institutions and individuals involved in the subject. Among the main findings, we point out that during this period new individual and institutional actors became central in the definition of public policies aimed at SI management and that these focused on the generation of infrastructures based on the so-called communication and information technologies, a concept that will be coined in the studied period, and the gradual incorporation of connection through computer networks such as the Internet.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Aguiar, D., Davyt, A. & Nupia, C. M. (2017). Organizaciones internacionales y convergencia de política en ciencia, tecnología e innovación: el Banco Interamericano de Desarrollo en Argentina, Colombia y Uruguay (1979-2009). Redes. Revista de estudios sociales de la ciencia y la tecnología, 23(44), 15-49. https://doi.org/10.48160/18517072RE44.116
Albornoz, M. & Gordon, A. (2011). La política de ciencia y tecnología en Argentina desde la recuperación de la democracia (1983–2009). En Trayectorias de las políticas científicas y universitarias de Argentina y España (pp. 1-46). Madrid: CSIC.
Allendez Sullivan, M. P. (2004). El impacto de las nuevas tecnologías en la competencia laboral del bibliotecario del siglo XXI. Biblios, 5(17), 25-35. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16101701
Atairo, D. (2011). Estado, políticas y universidad: una mirada sobre los actores universitarios, sus estrategias e intereses: el proceso de implementación del Programa FOMEC en la UNLP. Propuesta educativa, 36, 87-94. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/100151
Bekerman, F. (2016). El desarrollo de la investigación científica en Argentina desde 1950: entre las universidades nacionales y el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Revista iberoamericana de educación superior, 7(18). https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2016.18.173
Belini, C. & Korol, J. C. (2020). Historia económica de la Argentina en los siglos XX y XXI. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bowles, M. (1999). The information wars: Two cultures and the conflict in information retrieval, 1945–1999. Proceedings of the 1998 Conference on the History and Heritage of Science Information Systems, Pittsburg, United States.
Carsen, T. (2016). CAICYT, 40 años de una sigla, 58 años de una misión: una cronología institucional. Documentos del Laboratorio de Información de CAICYT, 3.
Carsen, T.; García, H. & Solari, T. (2008). Servicios de información científica en Argentina: 1980-2005. En C. A. Lertora Mendoza (Ed.), XIII Jornadas de pensamiento científico argentino: actas 25 años de ciencia Argentina 1980-2005. Buenos Aires: Fundación para el Estudio del Pensamiento Argentino e Iberoamericano.
Erreguerena, F. L. (2020). Los rectores y el Consejo Interuniversitario Nacional en la recuperación democrática argentina: el surgimiento del poder rectoral y la consolidación de una autonomía fragmentada. Iberoamericana, 20(75), 181-203. https://doi.org/10.18441/IBAM.20.2020.75.181-203
Falcato, P. (2013). El grupo de trabajo sobre consultas en bases de datos del CAICYT : un antecedente argentino en la pre–historia de las búsquedas de información científica y tecnológica en Internet Parte 1: Contexto original y conformación del grupo. Información, cultura y sociedad, 29, 27-48. https://doi.org/10.34096/ICS.I29.674
Feld, A. (2020). ¿De dónde venimos y hacia dónde vamos? Ciencia e investigación, 70(2), 34-50.
Frazier, K. (2005). What’s the Big Deal? The Serials Librarian, 48(1-2), 49-59. https://doi.org/10.1300/J123v48n01_06
Fushimi, M. S. (2006). Experiencia de autoevaluación de las bibliotecas de la Universidad Nacional de La Plata. Palabra clave, Edición especial, 205-210. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=dyc=artiyd=Jpr4332
Gómez-Morales, Y. J. (2019). Explosión informativa revisitada: control bibliográfico y hegemonías científicas. Nómadas, 50, 15-33. https://doi.org/10.30578/nomadas.n50a1
Guédon, J. C. (2001). In Oldenburg’s long shadow: Librarians, Research Scientists, Publishers, and the Control of Scientific Publishing. Association of Research Libraries.
Herrera, L. (1995). Bibliotecas universitarias argentinas: sus capacidades operativas e institucionales. Buenos Aires: Secretaría de Políticas Universitarias.
Jacovkis, P. M. (2013). De Clementina al siglo XXI: breve historia de la computación en la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires: Eudeba.
Kranich, N. (2006). Countering enclosure : reclaiming the knowledge commons. En C. Hess y E. Ostrom (Eds.), Understanding Knowledge as a Commons (pp. 85-122). Cambridge: The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/6980.001.0001
Kreimer, P. (2015). Los mitos de la ciencia: Desventuras de la investigación, estudios sobre ciencia y políticas científicas. Nómadas (Colombia), 42, 32-51. Recuperado de https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=105140284003
Lauría, D. A. (1999). El FOMEC y las bibliotecas universitarias: políticas y acciones. La Universidad, 16, 14-20.
Lencinas, V. (2023). Dinámicas socio-técnicas en la automatización de las bibliotecas de la Universidad Nacional de Córdoba, 1985-1996. Revista Prefacio, 7(10), 9-32. https://doi.org/10.58312/2591.3905.V7.N10.40526
Luvecce, G. (1987). Red nacional de bibliotecas universitarias, RENBU: una respuesta a la involución bibliotecaria argentina. En 5° Seminario Nacional de Bibliotecas Universitarias, Porto Alegre, Brasil. Recuperado de http://repositorio.febab.org.br/items/show/3526
Martínez, A. M. y Ramón, S. (1999). Los formatos bibliográficos usados en bibliotecas argentinas y sus implicaciones para la descripción de contenido en catálogos en línea. Información, cultura y sociedad, 1, 27-48. https://doi.org/10.34096/ICS.I1.1044
McCallum, S. H. (2002). MARC: Keystone for library automation. IEEE Annals of the history of computing, 24(2), 34-49. https://doi.org/10.1109/MAHC.2002.1010068
Nardi, A. M. (1995). Políticas desarrolladas por el distribuidor nacional de CDS/ISIS de la República Argentina. INFOISIS: revista especializada en CDS-ISIS, 1(2), 82-89.
Nardi, A. M. (1998). Reestructuración de los servicios en el sistema de bibliotecas de la Universidad Nacional de La Pampa, Argentina. Recuperado de http://eprints.rclis.org/10218/1/Univ_Nac_de_La_Pampa_Informe_3.pdf
Oteiza, E. (1992). El complejo científico y tecnológico argentino en la segunda mitad del siglo XX: la transferencia de modelos institucionales. En La política de investigación científica y tecnológica Argentina. Historia y perspectivas (pp. 115-125). Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Solari, T. (2013). Un sistema de información para la ciencia argentina: biografía de Ricardo Alberto Gietz (1932-1998). Información, cultura y sociedad, 29, 77-116. https://doi.org/10.34096/ICS.I29.676
Svampa, F. & Aguiar, D. (2019). Los consejos de investigaciones y la tensión entre culturas burocráticas y académicas. El CONICET entre 1983-1989. Ciencia, docencia y tecnología, 30(59). https://doi.org/10.33255/3059/694
Texidor, S. (2011). La experiencia de evaluación externa en las bibliotecas universitarias argentinas y su contexto terminológico. Segundo Taller de Indicadores de Evaluación de Bibliotecas, 27 y 28 de junio de 2011. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=dyc=eventosyd=Jev865
Vasen, F. (2012). La construcción de una política científica institucional en la Universidad de Buenos Aires (1986-1994) (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Quilmes, Bernal, Argentina
Zukerfeld, M. (2014). Todo lo que usted quiso saber sobre Internet pero nunca se atrevió a googlear. Hipertextos, 1(2), 64-103.
Zukerfeld, M. (2015). La tecnología en general, las digitales en particular. Vida, milagros y familia de la “Ley de Moore”. Hipertextos, 2(4).