Implementation of an open access policy in three Argentine institutions

Main Article Content

Agustín Zanotti
Antonela Isoglio
Natalia Piccotto

Abstract

In Argentina, the Open Access Movement (OA) began to spread among librarians and researchers in 2003. The national government promoted the greenway to OA by creating the National System of Digital Repositories and the mandate to make available the results and research data financed with public funds (Law 26.899). Throughout the article we examine the process of implementing this policy in three institutions of the National System of Science, Technology and Innovation: the National Council for Scientific and Technical Research, the National University of Córdoba and the Villa Marí­a National University. The case study is based on a comparative matrix with data obtained from institutional and repository websites, interviews with key informants and analysis of legal texts. It consists of five dimensions: technology; procedures; contents; visibility and usability; complementary actions. The results show that the growth of OA expresses particular trajectories in each institution, which are manifested in organizational forms and work processes, volume and type of deposited content, administrative guidelines and adopted technologies, among other aspects. Here we observe an interaction between general policy, local contexts and those responsible for implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zanotti, A., Isoglio, A., & Piccotto, N. (2021). Implementation of an open access policy in three Argentine institutions. Palabra Clave (La Plata), 10(2), e123. https://doi.org/10.24215/18539912e123
Section
Artículos de temática libre
Author Biographies

Agustín Zanotti, Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CIECS) – CONICET / Universidad Nacional de Villa María. Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales

Doctor en Estudios Sociales de América Latina, Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Córdoba, Cba., Argentina. 

Investigador, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CIECS), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y UNC, Córdoba, Cba., Argentina. Profesor, Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales (IAPCS), Universidad Nacional de Villa María (UNVM), Villa María, Cba., Argentina.

Antonela Isoglio, Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CIECS) – CONICET / Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Archivología

Doctoranda en Ciencia y Tecnología, Universidad Nacional de Cuyo (UNCu), Mendoza, Mza., Argentina. Licenciada en Comunicación Social y Técnica Profesional Archivera, Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Córdoba, Cba., Argentina.

Profesora, Escuela de Archivología, Facultad de Filosofía y Humanidades y Facultad de Ciencias de la Comunicación, UNC, Córdoba, Cba., Argentina. Becaria doctoral, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CIECS), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y UNC, Córdoba, Cba., Argentina.

 

Natalia Piccotto, Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CIECS) – CONICET / Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Bibliotecología

Licenciada en Bibliotecología, Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Córdoba, Cba., Argentina. 

Profesora, Escuela de Bibliotecología, Facultad de Filosofía y Humanidades, UNC, Córdoba, Cba., Argentina. Bibliotecaria, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CIECS), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y UNC, Córdoba, Cba., Argentina.

References

Abadal, E. (2012). Acceso abierto a la ciencia. Barcelona: Editorial UOC. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/11889005.pdf

Actis, G. y Carlino, L. (2018). Plan de Gestión de Datos en CONICET: análisis, experiencia y desafí­os. VII Conferencia Internacional BIREDIAL-ISTEC’17, 2, 3 y 4 de octubre de 2017, La Plata, Argentina. En VII Conferencia Internacional BIREDIAL-ISTEC’17. Memoria final. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/67505

Aguado López, E. A. y Vargas Arbeláez, E. J. (2016). Reapropiación del conocimiento y descolonización: el acceso abierto como proceso de acción polí­tica del sur. Revista colombiana de sociologí­a, 39(2), 69-88. Recuperado de http://dx.doi.org/10.15446/rcs.v39n2.58966

Becerril Garcí­a, A., Aguado López, E., Batthyány, K., Melero, R., Beigel, F., Vélez Cuartas, G., y Torres, J. (2018). AmeliCA: Una estructura sostenible e impulsada por la comunidad para el Conocimiento Abierto en América Latina y el Sur Global. México: Redalyc, Universidad Autónoma del Estado de México, CLACSO, Universidad Nacional de La Plata, Universidad de Antioquia.

Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities. (2003). Max-Planck-Gesellschaft. Recuperado de https://openaccess.mpg.de/Berlin-Declaration

Budapest Open Access Initiative. BOAI. (2002). Iniciativa de Budapest para el Acceso Abierto. Recuperado de https://www.budapestopenaccessinitiative.org/translations/spanish-translation

Budapest Open Access Initiative. BOAI. (2012). Diez años desde la Budapest Open Access Initiative: hacia lo abierto por defecto. Recuperado de https://www.budapestopenaccessinitiative.org/boai-10-translations/spanish

Ciolli, M. E. y Disderi, J. (2018). Aplicación de criterios para la evaluación de un repositorio institucional en implementación. El caso del Repositorio Digital Universitario (RDU) del CRUC–IUA. Córdoba: Universidad de la Defensa Nacional. Recuperado de https://rdu.iua.edu.ar/handle/123456789/1825

Cordón Garcí­a, J. A., Alonso Arévalo, J., Gómez Dí­az, R. y López Lucas, J. (2010). Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide.

Dagnino, R.; Thomas, H. E.; Costa, G. y Gomes, E. J. (2002). Metodologia de análise de polí­ticas públicas. En G. Costa y R. Dagnino (Org.). Gestão estratégica em polí­ticas públicas (pp. 51-113). Campinas: Universidade Estadual de Campinas.

Declaración de Bethesda sobre Publicación de Acceso Abierto. (2003). ICTlogy. Recuperado de http://ictlogy.net/articles/bethesda_es.html

International Seminar on Open Access. (2005) Declaración de Salvador sobre Acceso Abierto: la perspectiva del mundo en desarrollo. International Seminar on Open Access for Developing Countries, 21 y 22 de septiembre de 2005, Salvador, Brasil. En D. Babini y J. Fraga (comps.). Edición electrónica, bibliotecas virtuales y portales para las ciencias sociales en América Latina y El Caribe (pp. 237-238). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/biblioteca/20110818115141/Decla_Salvador.pdf

Freedom Defined. (2007). Definition of free cultural works. Recuperado de https://freedomdefined.org/Definition

Fushimi, M. S. (2018). Desarrollo de repositorios digitales institucionales en las universidades nacionales en Argentina, perí­odo 2004-2015. Tesis de Maestrí­a en Ciencia, Tecnologí­a y Sociedad. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes. Recuperado de http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/887

Fushimi, M. S. y López, F. A. (2019). Las ví­as abiertas de América Latina. Palabra clave, 9(1), e076. Recuperado de https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCe076

Gómez Rodrí­guez, G. (2016). SiGB usado como repositorio: El caso de la UNVM-PMB. En 2 º Workshop Nacional de Tecnologí­as e Infraestructuras de la Información para Bibliotecas y Centros de Documentación e Información, Lanús, Argentina.

Grasso, M., Pagola, L., Zanotti, A. (2019). Implementación de una estrategia de Acceso Abierto en la Universidad. El caso de la UNVM, Argentina. Biblios. Revista de bibliotecologí­a y ciencias de la información, 74(1), 79-89.

International Doi Foundation. (2016). Handbook. Recuperado de https://www.doi.org/doi_handbook/TOC.html

McDowell, Z. J. (2018). Disrupting academic publishing: questions of access in a digital environment. Media practice and education, 19(1), 52-67.

Miguel, S. E.; Bongiovani, P.; Gómez, N. y Bueno de la Fuente, G. (2013). Situación y perspectivas del desarrollo del Acceso Abierto en Argentina. Palabra clave, 2(2), 1-10. Recuperado de https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCv2n2a01

Nardi, A. M. e Yrusta, L. (2012). Oficina de conocimiento abierto: un modelo para institucionalizar el acceso abierto en las universidades. El profesional de la información, 21(6), 633-637. Recuperado de http://hdl.handle.net/11086/1367

OIR - Observatorio Integral de la Región. (2019). UNVM en Cifras. Recuperado de http://oir.unvm.edu.ar/estadisticas-academicas/unvm-en-cifras/#tab-id-3

Open Definition. (2015). Open Definition 2.1. Recuperado de http://opendefinition.org/od/2.1/en/

Pacheco, M. (2019). Polí­ticas de acceso abierto en Córdoba, proceso de institucionalización: La producción del texto de la polí­tica. En Actas de las V Jornadas de Intercambio y Reflexión acerca de la Investigación en Bibliotecologí­a. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev11025

Serrano Vicente, R.; Melero Melero, R. y Abadal, E. (2014). Indicadores para la evaluación de repositorios institucionales de acceso abierto. Anales de documentación, 17(2), 1-12. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.17.2.190821

Suber, P. (2015). Acceso abierto. Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.

UNC. Universidad Nacional de Córdoba. (2018). Sí­ntesis estadí­stica 2018. Recuperado de https://www.unc.edu.ar/sites/default/files/unc_sintesis_estadistica_2018.pdf