How do we get to our library users? The communication of university libraries through the content and message of their regulations
Main Article Content
Abstract
The present article explores the content and style of the message from the regulations of the public and private university libraries of the province of Córdoba (Argentina). The aim was to know the structure and the normative aspects that include. The regulations were studied from their web pages considering aspects, content structure, writing style and relevance of messages. This investigation started with the perception that the words and sentences chosen tended to indicate restrictions and limitations with a negative tone. Diversity on styles was observed and the use of negative expressions was corroborated in high percentages. Regarding the thematic structure, an arbitrary differentiation was detected that shows it as independent units that do not always have the necessary coherence and cohesion. The primary basis on which they base the elaboration of the regulations was not determined with certainty, however some reasons could be pointed out from the type of mandates they establish: order the librarian Ìs task; guide the library users on the available resources, indicate their proper use to achieve equitable, efficient and democratic use or fit within strict rules. In this way, the need to investigate the fundamentals of the elaboration of these regulations is raised, which, together with the findings presented, seem to be the cause of ignorance and difficulty of application. Finally, it was possible to elaborate a series of recommendations that are included in this article.
Downloads
Article Details
References
Bajtín, M. (1998). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Bardín, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Akal. (C. Suárez, Trad.).
Espinosa, R. N. (2017). Dirección de bibliotecas: de la teoría a la práctica. Buenos Aires: Alfagrama.
Herrera Morillas, J. L. (2001a). Contenido y estructura de los reglamentos de las bibliotecas universitarias de Andalucía. Boletín de la Asociación andaluza de Bibliotecarios, 62, 7-30.
Herrera Morillas, J. L. (2001b). Automatización, formación e investigación en los reglamentos de las bibliotecas universitarias del sur de España. SCIRE 7, 2, 99-115. Recuperado de https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/1152/1134
Herrera Morillas, J. L. (2003). Estudio del préstamo general y de los préstamos especiales en las bibliotecas universitarias españolas a través de sus normativas y reglamentos. Revista española de documentación científica, 26(3) 306-340. Recuperado de https://doi.org/10.3989/redc.2003.v26.i3.140
Herrera Morillas, J. L.; Fernández Falero, Ma. R.; Peral Pacheco, D. (2001). Los reglamentos y normativas de bibliotecas universitarias españolas disponibles en páginas web. Revista General de Información y Documentación, 11(2), 231-258. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=210999
Krippendorf, K. (1990). Metodología del análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
Lerner, F. (1999). Historia de las bibliotecas del mundo: desde la invención de la escritura hasta la era de la computación. Buenos Aires: Troquel.
Moliner, M. (2002). Diccionario de uso del español. Madrid: Gredos.
RAE. Real Academia Española (2014). Políticas. Diccionario de la lengua española (23. ed.) [versión 23.3 en línea]. Recuperado de https://dle.rae.es/politicas?m=form
RAE. Real Academia Española (2014). Reglamento. Diccionario de la lengua española (23. ed.) [versión 23.3 en línea]. Recuperado de https://dle.rae.es/reglamento?m=form