How do we get to our library users? The communication of university libraries through the content and message of their regulations

Main Article Content

Marcela Beatriz Verde

Abstract

The present article explores the content and style of the message from the regulations of the public and private university libraries of the province of Córdoba (Argentina). The aim was to know the structure and the normative aspects that include. The regulations were studied from their web pages considering aspects, content structure, writing style and relevance of messages. This investigation started with the perception that the words and sentences chosen tended to indicate restrictions and limitations with a negative tone. Diversity on styles was observed and the use of negative expressions was corroborated in high percentages. Regarding the thematic structure, an arbitrary differentiation was detected that shows it as independent units that do not always have the necessary coherence and cohesion. The primary basis on which they base the elaboration of the regulations was not determined with certainty, however some reasons could be pointed out from the type of mandates they establish: order the librarian Ìs task; guide the library users on the available resources, indicate their proper use to achieve equitable, efficient and democratic use or fit within strict rules. In this way, the need to investigate the fundamentals of the elaboration of these regulations is raised, which, together with the findings presented, seem to be the cause of ignorance and difficulty of application. Finally, it was possible to elaborate a series of recommendations that are included in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Verde, M. B. (2020). How do we get to our library users? The communication of university libraries through the content and message of their regulations. Palabra Clave (La Plata), 10(1), e111. https://doi.org/10.24215/18539912e111
Section
Avances de investigación
Author Biography

Marcela Beatriz Verde, Escuela de Bibliotecología - Universidad Nacional de Córdoba Universidad Católica de Córdoba

Licenciada en Bibliotecología y Documentación de la UNC.

Docente de las Cátedras: Gestión de sistemas y servicios de Información y Seminario Implementación de un SGC en bibliotecas.

Bibliotecaria en el Sistema de Bibliotecas de la Universidad Católica de Córdoba. Departamento Gestión de Calidad

Investigadora de Secyt categoría V. Miempro del Equipo de Investigación Usuarios de la Información. UNC

Fué Vice-directora de la escuela de Bibliotecología de la Universidad Nacional de Córdoba.

References

Bajtí­n, M. (1998). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Bardí­n, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Akal. (C. Suárez, Trad.).

Espinosa, R. N. (2017). Dirección de bibliotecas: de la teorí­a a la práctica. Buenos Aires: Alfagrama.

Herrera Morillas, J. L. (2001a). Contenido y estructura de los reglamentos de las bibliotecas universitarias de Andalucí­a. Boletí­n de la Asociación andaluza de Bibliotecarios, 62, 7-30.

Herrera Morillas, J. L. (2001b). Automatización, formación e investigación en los reglamentos de las bibliotecas universitarias del sur de España. SCIRE 7, 2, 99-115. Recuperado de https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/1152/1134

Herrera Morillas, J. L. (2003). Estudio del préstamo general y de los préstamos especiales en las bibliotecas universitarias españolas a través de sus normativas y reglamentos. Revista española de documentación cientí­fica, 26(3) 306-340. Recuperado de https://doi.org/10.3989/redc.2003.v26.i3.140

Herrera Morillas, J. L.; Fernández Falero, Ma. R.; Peral Pacheco, D. (2001). Los reglamentos y normativas de bibliotecas universitarias españolas disponibles en páginas web. Revista General de Información y Documentación, 11(2), 231-258. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=210999

Krippendorf, K. (1990). Metodologí­a del análisis de contenido: teorí­a y práctica. Barcelona: Paidós.

Lerner, F. (1999). Historia de las bibliotecas del mundo: desde la invención de la escritura hasta la era de la computación. Buenos Aires: Troquel.

Moliner, M. (2002). Diccionario de uso del español. Madrid: Gredos.

RAE. Real Academia Española (2014). Polí­ticas. Diccionario de la lengua española (23. ed.) [versión 23.3 en lí­nea]. Recuperado de https://dle.rae.es/politicas?m=form

RAE. Real Academia Española (2014). Reglamento. Diccionario de la lengua española (23. ed.) [versión 23.3 en lí­nea]. Recuperado de https://dle.rae.es/reglamento?m=form