Information search and information evaluation: two necessary competencies in fake news context

Main Article Content

Lucía Alonso Varela
Ignacio Saraiva Cruz

Abstract

In the information society, the creation and dissemination of information has had an exponential growth, which represents a challenge for individuals when it comes to accessing reliable information. From a bibliographic review, three key concepts are presented and discussed: information search, information evaluation and fake news. The first two are conceptualized as indispensable competencies to face fake news. Likewise, some definitions and implications that these competencies have to train individuals in the handling of information are exposed. The phenomenon of fake news demands the acquisition of these competencies, central to discern between reliable and non-reliable information. Finally, the information professional is positioned as a relevant actor in the development of information competencies, and information science as part of the debate on this subject, for integrating the informational and communicational world.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alonso Varela, L., & Saraiva Cruz, I. (2020). Information search and information evaluation: two necessary competencies in fake news context. Palabra Clave (La Plata), 9(2), e090. https://doi.org/10.24215/18539912e090
Section
Articles
Author Biographies

Lucía Alonso Varela, Facultad de Información y Comunicación. Universidad de la República

Lic. en Archivología - Lic. en Bibliotecología - Maestranda en Información y Comunicación

Ignacio Saraiva Cruz, Facultad de Información y Comunicación - Universidad de la República

Lic. en Archivología - Lic. en Bibliotecología - Maestrando en Información y Comunicación

References

Referencias

Alonso-Arévalo, J., y Martí­n Castilla, S. (2019). El papel de las bibliotecas en un mundo de noticias falsas. Desiderata, 11(1). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6885101

American Association of School Librarians & Association for Educational Communications and Technology (1998). Information power: building partnerships for learning. Chicago: ALA. Recuperado de https://www.ala.org/ala/aasl/aaslproftools/informationpower/InformationLiteracyStandards_final.pdf

Argudo, S., y Pons, A. (2012). Mejorar las búsquedas de información. Barcelona: UOC.

Batista Rojas, O.; Hernández Rodrí­guez, Y.; Hernández López, X. Y. y González Cedeño, J. de M. (2011). Caracterización de competencias informacionales en estudiantes del Policlí­nico Docente Meneses. 2010. Revista cubana de informática médica, 3(2), 100-112. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592011000200002

Budd, J. M. y Lloyd, A. (2014). Theoretical foundations for information literacy: a plan for action. Asist&t, 51(1). Recuperado de https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/meet.2014.14505101001

Budd, J. M., y Stewart, K. N. (2018). News, fake news, and critical authority. En S. KurbanoÄŸlu, J. Boustany, S. Å piranec, E. Grassian, D. Mizrachi, y L. Roy (Eds.), Information literacy in the workplace, 810, 227-232.

CAUL Council of Australian University Librarians (2002). Normas sobre alfabetización en información. Boletí­n de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 68. Recuperado de http://eprints.rclis.org/5944/1/68a4.pdf

Ceretta Soria, M. G.; Canzani Cuello, J., y Cabrera Castiglioni, M. (2016). Competencias lectoras y competencias en información: espacios de convergencia. Ciência da informação, 45(2). Recuperado de http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/3802/3356

Ceretta Soria, M. G., y Gascue, A. (coord.) (2015). Modelo Pindó: un modelo de alfabetización en información para el Plan Ceibal. Montevideo: Ediciones Universitarias. Recuperado de https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/9027/1/ceretta_modelo_pindo.pdf

Cid Leal, P., y Perpinya Morera, R. (2013). Cómo y dónde buscar fuentes de información. Bellaterra: Universitat Autí²noma de Barcelona.

CILIP (2018). CILIP Definition of information literacy. London: Information literacy group. Recuperado de https://cdn.ymaws.com/www.cilip.org.uk/resource/resmgr/cilip/information_professional_and_news/press_releases/2018_03_information_lit_definition/cilip_definition_doc_final_f.pdf

í‡oklar, A. N.; Yaman, N. D. y Yurdakul, I. K. (2017). Information literacy and digital nativity as determinants of online information search strategies. Computers in human behavior, 70, 1-9. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.050

Corominas, J. (2012). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid: Gredos.

Courtney, I. (2017). In an era of fake news, information literacy has a role to play in journalism education in Ireland: an exploratory study of journalism and media faculties and the interaction with their academic libraries. Master thesis. Information and Library Management Dublin Business School, Dublin. Recuperado de https://esource.dbs.ie/bitstream/handle/10788/3303/msc_courtney_i_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cruz Gil, M. del C. (2015). Modelos de búsqueda y recuperación de la información. Somonte-Cenero, Gijón, Asturias: Trea.

Delis Alfonso, L. M. (2016). Evaluación de fuentes de información en taller de habilidades informacionales. Bibliotecas. Anales de investigación, 12(12). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5704487

Eduteka (2007). Modelo Gavilán 2.0: Una propuesta para el desarrollo de la competencia para manejar la información (cmi). Eduteka. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/ModeloGavilan.pdf

Elisondo, R. C. y Donolo, D. S. (2014). Creatividad y alfabetización informacional. El desafí­o en cuatro propuestas. Panorama, 8(15). Recuperado de http://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/547/485

Fernández-Ramos, A. (2014). El papel de las bibliotecas en el acceso a recursos web de calidad. Perspectivas em ciência da informação, 19(1). Recuperado de http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1811/1248

Garcí­a Rodrí­guez, R. (2017). La teorí­a de la actividad en el estudio del comportamiento informacional humano: consideraciones fundamentales. Informação em pauta, 2(1), 50-72. Recuperado de http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/6549/30024

Giffoni Dutra, F., y Rodrigues Barbosa, R. (2017). Modelos e critérios para avaliação da qualidade de fontes de informação: uma revisão sistemática de literatura. Informação & sociedade: estudos, 27(2). Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/32676

Hjorland, B. (2011). Evaluation of an information source illustrated by a case study: effect of screening for breast cancer. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(10).

Hjorland, B. (2012). Methods for evaluating information sources: an annotated catalogue. Journal of information science, 38(3).

IFLA (2018a). Declaración de la IFLA sobre las noticias falsas. Recuperado de https://www.ifla.org/files/assets/faife/statements/ifla-statement-on-fake-news-es.pdf

IFLA (2018b). Respuesta de la IFLA a las Noticias Falsas: desarrollar destrezas y luchar contra la censura. 25 Agosto 2018 From the Annual Conference. Recuperado dehttps://www.ifla.org/ES/node/67336

Ireton, C., y Posetti, J. (2018). Journalism, fake news & disinformation: handbook for journalism education and training. Paris: Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0026/002655/265552E.pdf

Ladrón de Guevara, M. C. (2017). Estudio e investigación: buscar, encontrar y usar información. Córdoba: Brujas; Universidad Nacional de Córdoba.

Lau, J. (2007). Directrices sobre Desarrollo de Habilidades Informativas para el Aprendizaje Permanente. IFLA. Recuperado de https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-es.pdf

Lopez-Borrull, A.; Vives-Grí cia, J. y Badell, J.-I. (2018). Fake news, ¿amenaza u oportunidad para los profesionales de la información y la documentación? El profesional de la información, 27(6), 1346. Recuperado de https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.17

López Flamarique, M. (2017). Buscar, evaluar y seleccionar información digital: una experiencia didáctica en Educación Secundaria Obligatoria. Tesis doctoral. Mondragon Unibertsitatea, Mondragón (Paí­s Vasco). Recuperada de http://academica-e.unavarra.es/xmlui/handle/2454/26022

Mandalios, J. (2013). RADAR: an approach for helping students evaluate Internet sources. Journal of information science, 39(4).

Mata, M. L. da, Silva Casarin, H de C. y Marzal, M. A. (2016). Da educação de usuários í competência em informação: perspectivas conceituais. En: Melo Alves, F. M., Delfini Correa, E. C., y Oliveira Lucas, E. R. de (Orgs.). Competência em informação: polí­ticas públicas, teoria e prática. Salvador – Bahí­a: EDUFBA. Recuperado de https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/22598

Morales Campos, E. (2018). Desinformación en la sociedad de la información y el conocimiento. En Morales Campos, E. (coord.) (2018). La posverdad y las noticias falsas: el uso ético de la información. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información. Recuperado de http://ru.iibi.unam.mx/jspui/bitstream/IIBI_UNAM/L151/2/posverdad_noticias_falsas_s.pdf

Núñez Paula, I. A. y Zayas Caballero, I. (2016). Análisis de modelos sobre comportamiento informacional, desde un enfoque socio-psicológico. Bibliotecas. Anales de investigación, 12(1), 63-89. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5704490

Odede, I., y Zawedde, N. (2018). Information literacy skills in using electronic information resources. Library philosophy and practice (e-journal), 1947. Recuperado de http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1947

Petrucco, C., y Ferranti, C. (2017). Developing critical thinking in online search. Journal of E-learning and knowledge society, 13(3). Recuperado de https://doi.org/10.20368/1971-8829/1390

Piwowarski, B., y Blanco González, R. (2011). Introducción a la recuperación de la información. En Cacheda Seijo, F.; FernaÌndez Luna, J. M. y Huete Guadix, J. F. (2011). RecuperacioÌnde informacioÌn: un enfoque praÌctico y multidisciplinar. Madrid: RA-MA.

Ruiz, M. E. P. y Chapman, M. C. S. (2017). Las competencias informacionales en las ciencias médicas. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad de Guayaquil, Número Especial de Pedagogí­a. Recuperado de http://eluniversitario.edu.ec/revistas/index.php/RFCM/article/view/221

Salvador Oliván, J. A. y Angós Ullate, J. M. (2001) ¿Evaluar la calidad de los recursos Web o simplemente filtrarlos? Documentación de las ciencias de la información, 24. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/view/DCIN0101110105A/19513

Unesco (2016). Marco de avaliação global da alfabetização midiática e informacional: disposição e competências do paí­s. Brasilia: Unesco. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246398

Vosoughi, S., Roy, D., y Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. Science, 59(6380), 1146-1151. Recuperado de https://doi.org/10.1126/science.aap9559

Voutssas-Márquez, J. (2017). Confianza e información digital: Bibliotecas archivos y web. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información. Recuperado de http://iibi.unam.mx/voutssasmt/documentos/confianza_informacion_digital.pdf

White, A. (2017). Información falsa. La opinión de los periodistas. Correo de la Unesco, 2. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252318_spa

Most read articles by the same author(s)