Sustainable model of editorial management in Open Access in academic institutions. Principles and procedures

Main Article Content

Guillermo Banzato
Cecilia Rozemblum

Abstract

The objective of this work is to develop the foundational principles that give theoretical and political support to the management of scientific journals in the Faculty of Humanities and Education Sciences of the National University of La Plata, show a complete flow of processing, editing, publication and inclusion of journal articles in databases and in the institutional repository, demonstrating the practicality of the RedALyC-AmeliCA technology and showing its basic costs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Banzato, G., & Rozemblum, C. (2019). Sustainable model of editorial management in Open Access in academic institutions. Principles and procedures. Palabra Clave (La Plata), 8(2), e069. https://doi.org/10.24215/18539912e069
Section
Dossier : Construyendo el modelo de publicación académica del sur global

References

Aguado-López, E. (2018). La fragmentación del Acceso Abierto en Latinoamérica lo inserta en un futuro incierto [Mensaje de blog]. Blog Ameli. Recuperado de http://www.amelica.org/index.php/2018/11/07/la-fragmentacion-del-acceso-abierto-en-latinoamerica-lo-inserta-en-un-futuro-incierto/

Aguado-López, E., y Vargas Arbeláez, J. E. (2016). Reapropiación del conocimiento y descolonización: el acceso abierto como proceso de acción polí­tica del sur. Revista Colombiana de Sociologí­a, 39(2), 69-88. https://doi.org/10.15446/rcs.v39n2.58966

Banzato, G. (2018). Soberaní­a del conocimiento para superar inequidades: polí­ticas de Acceso Abierto para revistas cientí­ficas y repositorios institucionales en América Latina. Ponencia presentada en Maria Sibylla Merian Centre Conviviality-Inequality in Latin America International Workshop ”Conviviality in Unequal Societies: The Knowledge Dimension”, La Plata.

Becerril-Garcí­a, A. (2019). AmeliCA vs Plan S: mismo objetivo, dos estrategias distintas para lograr el acceso abierto [Mensaje de blog]. Blog Ameli. Recuperado de http://www.amelica.org/index.php/2019/01/10/amelica-vs-plan-s-mismo-objetivo-dos-estrategias-distintas-para-lograr-el-acceso-abierto/

Bosch, M. (2013). Revalorización y tangibilización de los recursos en información y edición cientí­fica en Argentina: lí­neas de trabajo y perspectivas del Centro de Información Cientí­fica y Tecnológica del CONICET. Salud Colectiva, 9(3), 281-285. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73129417001

Caitán, N. (2011). Acceso al conocimiento cientí­fico-tecnológico: El rol de las polí­ticas públicas. E-Colabora: Revista de Ciencia, Educación, Innovación y Cultura, 1(2). Recuperado de http://eprints.rclis.org/16157/

Claudio-González, M. G., Martí­n-Barranera, M., y Planas, A. V. (2017). La edición de revistas cientí­ficas en España: una aproximación descriptiva. Anales de Documentación, 20(1), 1-16. https://doi.org/10.6018/analesdoc.20.1.265771

Declaración de Berlí­n. (2003, octubre 22). Recuperado de http://openaccess.mpg.de/67627/Berlin_sp.pdf

Declaración de Bethesda. (2003, abril 11). Recuperado de http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/bethesda.htm

Declaración de Budapest. (2002, febrero 14). Recuperado de http://www.budapestopenaccessinitiative.org/translations/spanish-translation

Larivière, V., Haustein, S., y Mongeon, P. (2015). The Oligopoly of Academic Publishers in the Digital Era. PLOS ONE, 10(6), e0127502. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0127502

LATINDEX–REDALYC–CLACSO–IBICT (2017, diciembre 15). Declaración de México. A favor del Ecosistema Latinoamericano de Acceso Abierto No Comercial. Recuperado de http://www.accesoabiertoalyc.org/declaracion-mexico/

Rafols, I., y Molas Gallart, J. (Trads.). (2015). El manifiesto de Leiden sobre indicadores de investigación. Recuperado de http://www.ingenio.upv.es/es/manifiesto

Repiso, R. (2014, mayo 6). A las puertas de Scielo (Web of Science) [Mensaje de blog]. EC3Metrics. Recuperado de https://ec3metrics.com/las-puertas-de-scielo-web-science/

Rozemblum, C., y Banzato, G. (2012). La cooperación entre editores y bibliotecarios como estrategia institucional para la gestión de revistas cientí­ficas. Información, Cultura y Sociedad, 27. Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/ics/article/view/1983

Rozemblum, C., Bava, L., Unzurrunzaga, C., y Banzato, G. (2014). Costos y beneficios de la inclusión de revistas universitarias en bases de datos de Acceso Abierto. Trabajo presentado en 12a Jornada sobre la Biblioteca Digital Universitaria, Salta. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.4111/ev.4111.pdf

The San Francisco Declaration on Research Assessment [DORA]. (2012). Recuperado de http://am.ascb.org/dora/

Vargas Arbeláez, J. E. (2014). Acceso abierto e instituciones de lo común: acción polí­tica en la academia latinoamericana. Crí­tica y Emancipación, VI(12), 357-400. Recuperado de http://clacsovirtual.org/pluginfile.php/39049/mod_resource/content/1/CyE12-4.pdf