Scientific communication in Latin America is open, collaborative and non-commercial. Challenges for journals

Main Article Content

Dominique Babini

Abstract

Latin America, where research and journals that publish research results, are both activities that are mainly publicly-funded, is the region of the world with the greatest adoption of open access, to scientific journals, highlighting scholarly-led regional initiatives such as Latindex, SciELO, Redalyc, which are complemented by national and institutional open access journal portals, all collaborative non-commercial initiatives. In this article, and based on CLACSO's experience in the region and its participation in international debates on the future of open access scholarly communications, views are shared on some of the challenges that this collaborative open access model poses to journals published in countries of Latin America. As is the case of open science requirements for journals, the need to have open access indicators so that evaluation processes can assess the contributions from research output published in journals within the region, and the urgency to strengthen collaborative non-commercial models to manage open access and its indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Babini, D. (2019). Scientific communication in Latin America is open, collaborative and non-commercial. Challenges for journals. Palabra Clave (La Plata), 8(2), e065. https://doi.org/10.24215/18539912e065
Section
Dossier : Construyendo el modelo de publicación académica del sur global

References

Albornoz, M., Barrere, R., y Sokil, J. (2017). Las universidades lideran la I+D en América Latina. En M. Albornoz y R. Barrere (Coord.), El Estado de la Ciencia. Principales Indicadores de Ciencia y Tecnologí­a Iberoamericanos / Interamericanos 2017 (pp. 31-44). Buenos Aires: Argentina, RICYT y OCTS-OEI. Recuperado de http://www.ricyt.org/files/Estado%20de%20la%20Ciencia%202017/El_Estado_de_la_Ciencia_2017_Completo.pdf

Alperin, J. P., Babini, D., y Fischman, G. (Eds.) (2014). Indicadores de acceso abierto y comunicaciones académicas en América Latina. Buenos Aires: CLACSO. Recuperado en http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20141217052547/Indicadores_de_acceso_abierto.pdf

Alperin, J. P., Fischman, G. E., y Willinsky, J. (2012). Scholarly communication strategies in Latin America ´s research intensive universities. Revista Educación Superior y Sociedad, 16(2). Recuperado de http://ess.iesalc.unesco.org.ve/ess3/index.php/ess/article/view/409

Kramer, B. (2018). Comunicación en Radical Open Access email discussion list (Abril 4, 2018). Recuperado de www.jiscmail.ac.uk/cgi-bin/webadmin?A2=RADICALOPENACCESS;49c3b7af.1804

Buranyi, S. (2017, junio 27). Is the staggeringly profitable business of scientific publishing bad for science? The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/science/2017/jun/27/profitable-business-scientific-publishing-bad-for-science

Cetto, A. M., Alonso Gamboa, J.O., Packer, A., y Aguado López, E. (2015). Enfoque regional a la comunicación cientí­fica. En J. P. Alperin y G. Fischman (Eds.), Hecho en Latinoamérica: acceso abierto, revistas académicas e innovaciones regionales (pp. 19-42). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20150722110704/HechoEnLatinoamerica.pdf

Cetto, A. M. (2018). From open access to open science in the Latin American ecosystem. En ISSN Conference 2018. Ecole Nationale d ´Administration, Francia. Recuperado de https://webcast.in2p3.fr/video/from-open-access-to-open-science-in-the-latin-american-ecosystem

CLACSO (2015). Declaración de la Asamblea General de CLACSO sobre el acceso abierto al conocimiento gestionado como un bien común. Medellí­n, Colombia, 9 de noviembre 2015. Recuperado de https://www.clacso.org.ar/conferencia2015/documentos/asamblea/declaraciones/4-Declaracion-de-CLACSO-sobre%20el-acceso-abierto-al-conocimiento-gestionado-como-un-bien-comun.pdf

Consorcios de Iberoamérica y el Caribe. Declaración de la Primera Reunión, Ciudad de Juárez, México, 31 de agosto y 1 de setiembre 2017. Recuperado de http://reuniondeconsorcios.conricyt.mx/index.php/primera-reunion/declaraciones/

Declaración de México a favor del ecosistema latinoamericano de acceso abierto no comercial (2018). Recuperado de http://www.accesoabiertoalyc.org/declaracion-mexico/

Declaración de San Francisco de Evaluación de la Investigación [DORA] (2012). Recuperado de https://sfdora.org/read/es/

Guédon, J-C. (2018). The history of open access and its meaning. En ISSN Conference 2018. Video recuperado en https://webcast.in2p3.fr/video/the-history-of-the-open-access-and-its-meaning

Larivière, V., Haustein, S., y Mongeon, P. (2015). The Oligopoly of Academic Publishers in the Digital Era. PLoS ONE, 10(6), e0127502. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0127502

Leiden Manifesto for Research Metrics (2015). Recuperado de http://www.leidenmanifesto.org/

Observatorio Iberoamericano de la Ciencia, la Tecnologí­a y la Sociedad [OCTS] (2018). Las universidades, pilares de la ciencia y la tecnologí­a en América Latina. Buenos Aires: OEI. Recuperado en http://www.ricyt.org/

Salatino, M. (2017). La estructura del espacio latinoamericano de revistas cientí­ficas (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina. Recuperado de http://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/10720/salatino-estructuraespaciolatinoamericano-revistascientficas.pdf

Salatino, M. (2018). Más allá de la indexación: Circuitos de publicación de Ciencias Sociales en Argentina y Brasil. Dados, 61(1), 255-287. https://dx.doi.org/10.1590/001152582018152

UNESCO-GOAP (s.f.). Global Open Access Portal. Latin America and the Caribbean. Recuperado de http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/portals-and-platforms/goap/access-by-region/latin-america-and-the-caribbean/

Vessuri, H., Guédon, J-C., y Cetto, A. M.(2013). Excellence or quality? Impact of the current competition regime on science and scientific publishing in Latin America and its implications for development. Current Sociology, 62(5), 647-665. Recuperado de http://eprints.rclis.org/23682/

Willinsky, J. (2018, abril 26). El acceso al conocimiento cientí­fico es un derecho humano. El Paí­s. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2018/04/25/ciencia/1524672252_074648.html