Non-utilitarian reading in the university in the digital age. A multivariate analysis that locates the printed text in the literature reading
Main Article Content
Abstract
This paper explores the preference of the printed text for reading literature in a university community. A characterization of reading and writing in the university is made and a review of the importance of non-utilitarian reading is presented in this context. The issue of the appropriation of ICT in the university environment is reviewed, identifying the relevance of reading and writing in the digital age. The case study uses data from a survey applied at the Universidad Veracruzana, for which the context and background are presented. A description of the variables and the strategy of statistical analysis is made. We analyze the factors that are associated with the format preference and characterize the main associations based on independence tests using the Chi-Square statistic; for multivariate associations, a multiple correspondence analysis was run. It is concluded that the preference of the printed text is still very marked, a little more among women, highlighting the level of taste and time of dedication among academics and officials. However, the concept of reading that is more frequent is related to the utilitarian reading.
Downloads
Article Details
References
Beglar, D., Hunt, A., y Kite, Y. (2011). The effect of pleasure reading on japanese university EFL learners’ readings rates. Language Learning, 1-39. https://doi.org/ 10.1111/j.1467-9922.2011.00651.x
Castro, C., Jarvio, O., Garrido, F., y Ojeda, M. (2008). Prácticas lectoras en la Universidad Veracruzana: una encuesta. Xalapa, Veracruz: Universidad Veracruzana.
Cordón, J. A. (2016). La lectura en el entorno digital: nuevas materialidades y prácticas discursivas. Revista Chilena de Literatura, 94, 15-38.
Cremin, T. (2007). Revisiting Reading for pleasure: diversity, delight and desire. In Goouch, K., y Lambirth, A. (Eds.), Understanding Phonics and the teaching of reading (pp. 166-190). Berkshire: McGraw Hill.
Cordón-García, J. A., y Jarvio Fernández, A. O. (2015). ¿Se está transformando la lectura y la escritura en la era digital? Revista Interamericana de Bibliotecología, 38(2), 137-145. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v38n2a05
Cuevas Cerveró, A., y Marzal García-Quismondo, M. A. (2007). La competencia lectora como modelo de alfabetización en información. Anales de Documentación, 10, 49-70.
Gutiérrez, E. (2009). Leer digital. La lectura en el entorno de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Signo y Pensamiento, 54, 144-163.
Jarvio Fernández, A. O. (2011). La lectura digital en el ámbito de la Universidad Veracruzana (Tesis de Doctorado). Universidad de Salamanca. Departamento de Biblioteconomía y Documentación, Salamanca, España.
Kringelbach, M. L., Vuust, P., y Geake, J. (2008). The pleasure of reading. Interdisciplinary Science Reviews, 33(4), 321-335. https://doi.org/10.1179/174327908X392889
Lent, A. (2015). [Revisión del libro The Edge of the Precipice””Why Read Literature in the Digital Age?, por Paul Socken (ed.)]. Publishing Research Quarterly, 31(4), 330–331. https://doi.org/10.1007/s12109-015-9433-4
López González, R., y Ramírez Martinell, A. (2016). Políticas de equipamiento tecnológico en Educación Superior: reflexiones y orientaciones. Debate Universitario, 9, 53-67.
Morales Rodríguez, A. T., Ramírez Martinell, A., y Excelente Toledo, C. B. (2015). Apropiación de las TIC en la educación superior: una mirada desde la disciplina del profesorado. Research in Computing Science, 108, 45-53.
Moya, C., y Gerber, M. M. (2016). La lectura en formatos digitales en el Chile actual: nuevas prácticas y viejas desigualdades. Revista Chilena de Literatura, 94, 59-77.
Muller, K. L., Hanson, M., Martínez, M., y Meyer, L. (2017). Patron preferences: Recreational reading in an academic library. The Journal of Academic Librarianship, 43, 72–81.
Nenadic ´, O. y Greenacre, M. (2007). Correspondence analysis in R, with two- and tree-dimensional graphics: The ca package. Journal of Statistical Software, 20(3), 1-13.
Nolasco-Vázquez, P., y Ojeda-Ramírez, M. (2016a). La evaluación de la integración de
las TIC en la educación superior: fundamento para una metodología. RED. Revista de Educación a Distancia, 48(9). Recuperado de http://www.um.es/ead/red/48
Nolasco-Vázquez, P., y Ojeda-Ramírez, M. M. (2016b). Una aproximación a un sistema de indicadores para evaluar la integración de las TIC en las instituciones de educación superior. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 2(4), 63-89.
Parlette, M., y Howard, V. (2010). Personal growth, habits and understanding: Pleasure reading among first-year university students. Evidence Based Library and Information Practice, 5(4), 53-67.
Pérez-Ornelas, T. (2015). Experiencia educativa Taller para promotores de lectura en la UV: alcances y logros (Trabajo recepcional de especialización). Universidad Veracruzana, México.
Seok, S., y Da Costa, B. (2017). Gender differences in teens’ digital propensity and perceptions and preferences with regard to digital and printed text. TechTrends, 61, 171-178. https://doi.org/10.1007/s11528-016-0134-4
Socken, P. (ed) (2013). The Edge of the Precipice””Why Read Literature in the Digital Age? Montreal and Kingston, Canada: McGill-Queen’s University Press.
Taipale, S. (2015). Bodily dimensions of reading and writing practices on paper and digitally. Telematics and Informatics, 32, 766–775.
Tveit, A. K., y Mangen, A. (2014). A joker in the class: Teenage readers' attitudes and preferences to reading on different devices. Library & Information Science Research 36, 179–184.
Vaca Uribe, J. (2009). ¿Son nuevos los medios y los lectores en la era digital? Lectura y Vida, 30(2). Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a30n2/30_02_Vaca.pdf