Reviewing digital contents for children and teens: reflections, tools and criteria

Main Article Content

Luis Miguel Cencerrado Malmierca
Sofia Pelosi
Elisa Yuste Tuero

Abstract

The article is focusing on the importance and necessity of reviewing apps and digital media contents for children and teens, particularly fiction and no-fiction contents. The first part is centred on the main role of rating and reviews as an essential tool for parents, teachers and librarians by providing unbiased information and trusted advice. The next one analyses the characteristics of selected blogs and websites that offer reviews and rating. The last part consider which aspects are fundamental in order to define “a good quality” app for children and teens.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cencerrado Malmierca, L. M., Pelosi, S., & Yuste Tuero, E. (2018). Reviewing digital contents for children and teens: reflections, tools and criteria. Palabra Clave (La Plata), 7(2), e046. https://doi.org/10.24215/18539912e046
Section
Dossier: Libros electrónicos y lectura digital: los escenarios del cambio

References

Ayuso Garcí­a, D., y Martí­nez Navarro, V. (2006a). Evaluación de calidad de fuentes y recursos digitales: guí­a de buenas prácticas. Anales de Documentación, 9, 17-42. Recuperado de http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1841/1841

Ayuso Garcí­a, D., y Martí­nez Navarro, V. (2006b). Metodologí­a de evaluación de recursos en bibliotecas digitales. Parámetros e indicadores de calidad. Ciencias de la Información, 37(1), 25-44. Recuperado de http://cinfo.idict.cu/index.php/cinfo/article/viewFile/95/94

Chen, Y., Xu, H., Zhou, Y., y Zhu, S. (2013). Is This App Safe for Children? A Comparison Study of Maturity Ratings on Android and iOS Applications. En Proceedings of the 22nd international conference on World Wide Web, 201-211. Recuperado de https://faculty.ist.psu.edu/xu/papers/www2013.pdf

Codina, L. (2000). Evaluación de recursos digitales en lí­nea: conceptos, indicadores y métodos. Revista española de Documentación Cientí­fica, 23(1). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2000.v23.i1.315

Galina Russell, I. (2016). La evaluación de los recursos digitales para las Humanidades. Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, 25, 121-136. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/evaluacion-recursos/

Garcí­a-Rodrí­guez, A. (2013). El papel de las plataformas de distribución y venta en la promoción del libro electrónico infantil y juvenil. Anales de Documentación, 16(1). http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.16.1.166601

Garcí­a-Rodrí­guez, A., y Gómez-Dí­az, R. (2015). Las demasiadas aplicaciones: parámetros e indicadores para seleccionar las topapp de lectura para niños. Anales de Documentación, 18(2). http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.18.2.227071

Garcí­a-Rodrí­guez, A., y Gómez-Dí­az, R. (2016). Lectura digital infantil: dispositivos, aplicaciones y contenidos. Barcelona: UOC.

Garcí­a- Rodrí­guez, A., Gómez-Dí­az, R. y Cordón-Garcí­a, J. A. (2013): De Alicia en el paí­s de las maravillas a las maravillas de Alicia. Ibersid. 7, 21-32. Recuperado de http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/viewFile/4092/3743

Garcí­a-Romero, J. E. y Faba-Pérez, C. (2015). Desarrollo e implementación de un modelo de caracterí­sticas o indicadores de calidad para evaluar los blogs de bibliotecas escolares de centros de educación infantil y primaria. Revista española de Documentación Cientí­fica, 38(1). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2015.1.1169

Hootsuite, We Are Social. (2017). Digital in 2017: Southern Europe. We Are Social. Recuperado de http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-southern-europe

Kucirkova, N., Littleton, K., y Cremin, T. (2016). Young children’s reading for pleasure with digital books: six key facets of engagement. Cambridge Journal of Education, 47(1), 67-84. https://doi.org/10.1080/0305764X.2015.1118441

Observatorio de la Lectura y el Libro (2017). Los libros infantiles y juveniles en España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dam/jcr:55a802b2-37b9-463e-8227-1f94a2b14213/InformeLIJ-2017.pdf

Riaza, M. (2016). Infografí­a “Cómo encuentran los lectores su próxima lectura”. Dosdoce.com. Recuperado de http://www.dosdoce.com/2016/05/09/infografia-encuentran-lectores-proxima-lectura/

We are social (2017). Digital in 2017: Global Overview. Report from We Are Social and Hootsuite. Recuperado de http://wearesocial.com/blog/2017/01/digital-in-2017-global-overview