Paper and digital reading in children's libraries: a necessarry coexitence

Main Article Content

Raquel Gómez Díaz
Araceli García-Rodríguez

Abstract

One of the challenges that the child librarians of the 21st century is to integrate the collection and the activities of the library with the new contents and events from the digital environment. In this way, you can promote learning and enjoyment in the library, taking advantage of the opportunity to improve products and services and even attract new users. To archived this successfully, it is necessary to know, select, acquire, integrate, visualize and dynamize the analog and the digital, identifying the activities that will fulfill each of these functions, which is what it does in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Díaz, R., & García-Rodríguez, A. (2018). Paper and digital reading in children’s libraries: a necessarry coexitence. Palabra Clave (La Plata), 7(2), e045. https://doi.org/10.24215/18539912e045
Section
Dossier: Libros electrónicos y lectura digital: los escenarios del cambio

References

Agustí­n Lacruz, M. del C. A. y Morera Gracia, E. (2016). Los clubes de lectura en Aragón: análisis descriptivo de una práctica socio-cultural de animación y promoción lectora. Revista General de Información y Documentación. Gen. Inf. Doc, 26(2), 583–603. https://doi.org/10.5209/RGID.54716

Alonso-Arévalo, J., Gómez-Dí­az, R. y Cordón-Garcí­a, J. A. (2015). Ebooks en bibliotecas: gestión, tratamiento y aplicaciones. Buenos Aires: Alfagrama.

Aprovechar las TIC en la biblioteca infantil. (2016). Recuperado de http://www.lecturalab.org/story.php?id=2792

Cencerrado-Malmierca, L. M. (2017). En el cruce de los viejos y los nuevos caminos que invitan a leer. Anuario Think EPI, 11.

Comalat-Navarra, M. (2015). Bibliotecas públicas e impresoras 3D: el debate está servido. El Profesional de la Información. https://doi.org/10.3145/epi.2015.mar.12

Cordón-Garcí­a, J. A. (2016). La lectura digital y la formación del lector digital en España: la actividad de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez y el Proyecto Territorio Ebook. Alabe Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, 7(13), 1–25. https://doi.org/10.15645/Alabe2016.13.11

Cordón-Garcí­a, Alonso-Arévalo, J., Gómez-Dí­az, R. y Linder, D. (2013). Social Reading: Platforms, Applications, Clouds and Tags. Social Reading: Platforms, Applications, Clouds and Tags. https://doi.org/10.1108/OIR-08-2014-0186

E-book collection management in UK university libraries: focus groups report by Jisc Collections - issuu. (2009). Recuperado de http://issuu.com/carenmilloy/docs/libraryfocusgroups?mode=embed&viewMode=presentation&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Flight%2Flayout.xml&showFlipBtn=true

El carrusel de portadas de tí­tulos llega a los catálogos de las bibliotecas. (2017). Recuperado de http://www.comunidadbaratz.com/blog/el-carrusel-de-portadas-de-titulos-llega-a-los-catalogos-de-las-bibliotecas/?utm_source=acortador&utm_medium=hootsuite&utm_campaign=acortadorhootsuite

Gallo León, J. P. (coord.). (2013). Prospectiva 2020: las diez áreas que más van a cambiar en nuestras bibliotecas en los próximos años. Biblioteques de Barcelona, 1–92. https://doi.org/http://hdl.handle.net/10421/7461

Garcí­a-Rodrí­guez, A. (2013). Visibilidad de la literatura infantil y juvenil en las plataformas de distribución y venta de libros electrónicos. En J. A. Cordón-Garcí­a, R. Gómez-Dí­az y J. Alonso-Arévalo (Eds.), Documentos electrónicos y textualidades digitales: nuevos lectores, nuevas lecturas, nuevos géneros (pp. 145–158). Salamanca: Universidad de Salamanca.

Garcí­a-Rodrí­guez, A. y Gómez-Dí­az, R. (2016a). Contenidos enriquecidos para niños o las nuevas formas de leer, crear y escuchar historias: una propuesta de clasificación. Revista Chilena de Literatura, 94, 173–195. https://doi.org/10.4067/S0718-22952016000300009

Garcí­a-Rodrí­guez, A. y Gómez-Dí­az, R. (2016b). Lectura digital infantil: dispositivos, aplicaciones y contenidos. Barcelona: UOC y El profesional de la Información.

Garcí­a-Rodrí­guez, A. y Gómez-Dí­az, R. (2017a). Literatura digital infantil y juvenil en tabletas y smartphones: una oportunidad para lograr nuevos lectores. Anuario ThinkEPI, 11(0), 167. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2017.30

Garcí­a-Rodrí­guez, A. y Gómez-Dí­az, R. (2017b). Más allá del «habí­a una vez ». En R. Gómez-Dí­az, A. Garcí­a-Rodrí­guez y J. A. Cordón-Garcí­a (Eds.), Fuentes especializadas en Ciencias Sociales y Humanidades. Madrid: Pirámide.

Gómez-Dí­az, R. y Garcí­a-Rodrí­guez, A. (2015). La biblioteca infantil en el siglo XXI o cómo integrar las apps en la biblioteca. Prólogos. Revista de Historia, Polí­tica Y Sociedad, VII(2014–2015), 103–131. Recuperado de https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/130152/1/2015Prologos-VII-GDiazGRodriguez.pdf

Gómez-Dí­az, R., Garcí­a-Rodrí­guez, A., Cordón-Garcia, J. A. y Alonso-Arevalo, J. (2016). Leyendo entre pantallas. Ediciones Trea. Recuperado de http://www.trea.es/books/leyendo-entre-pantallas

IFLA. (2013). Surcando las olas o atrapados en la marea. Trends.Ifla.Org. Recuperado de https://trends.ifla.org/files/trends/assets/ifla-trend-report_spanish.pdf

Lluch, G., Tabernero-Sala, R., Calvo-Valios, V. (2015). Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro”. El profesional de la información, 24(6). 797-804. Recuperado de http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2015/nov/11.pdf

Marquina, J. (2013). Informe Apei sobre Bibliotecas ante el siglo XXI: nuevos medios y caminos, Apei, 8 Recuperado de https://www.julianmarquina.es/informe-apei-bibliotecas-ante-el-siglo-xxi-nuevos-medios-y-caminos/

Moreno Mulas, M. A., Garcí­a-Rodrí­guez, A. y Gómez-Dí­az, R. (2017). Conversando en la nube: cómo organizar un club de lectura virtual. Revista General de Información y Documentación, 27(1), 177–200. https://doi.org/10.5209/RGID.56566