We use the information to optimize activities. A case of an extension project in a popular library

Main Article Content

Elida Edtih Elizondo

Abstract

This article collect results of an extension project applied in the Popular Library Atahualpa of the city of Córdoba, where participated students of Bibliotecologí­a School, Faculty of Philosophy and Humanities (FFyH) of the National University of Córdoba (UNC). Involved the subjects of Administration of Resources and Services of Information I and II and Technical Processes I of the career, it was considered to be opportune to focus on the use of the information within the communication flow to contribute to the need of the library to order the donated bibliographic material secured knowledge in the participants. The objective was to value the donation through a critical analysis of the material, and during the process used some tools needed to inform, making social use of knowledge poured into the university. The intervention with a group of students interested in extensionist practice was the modality used to technically assist the library, in addition to the “on-site” activity of critical analysis of the collection. As a result, it was perceived the importance of using information properly to communicate and respond to the commitment assumed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Elizondo, E. E. (2017). We use the information to optimize activities. A case of an extension project in a popular library. Palabra Clave (La Plata), 7(1), e036. https://doi.org/10.24215/18539912e036
Section
Dossier: Gestión de la información: dilemas y perspectiva
Author Biography

Elida Edtih Elizondo, Escuela de Bibliotecología. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba

Prof. Asistente de la cátedra Administración de Recursos y Servicios de Información II.

References

AECA. Comisión de Responsabilidad Social Corporativa. (2003). Marco conceptual de la responsabilidad social y corporativa. Documento AECA (1). Recuperado de: www3.uji.es/~munoz/AECA.DOC

Alonso Arévalo, J. (2007). Gestión de la información, gestión de contenidos y conocimiento. En II Jornadas de Trabajo del Grupo SIOU. Salamanca, España. Recuperado de: http://eprints.rclis.org/11273/

Bazán, I. et.al. (s/f). La gestión de los recursos de información: Importancia, desafíos y responsabilidades. Recuperado de: http://www.mdp.edu.ar/humanidades/documentacion/licad/archivos/modulos/inicial/archivos/bibliografia/inicial/eje3/ADMINISTRACION/UNIDADES_DE_INFORMACION/MI080.htm

BID. (2008). Notas de lecciones aprendidas. Recuperado de: http://boru.pbworks.com/f/Lecciones+Aprendidas+11-18-08.pdf

Bonilla, G. (2003). Sociedad de la información y gestores de la información. Biblios, 4(16). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=759378

Castillo Almeida, G. y Pérez Rodríguez, E. (2017). Diagnóstico de los sistemas de información en las empresas priorizadas según los requerimientos actuales. Palabra clave, 6(2), e022. Recuperado de: http://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCe022/8122

Fernández Marcial, V. (2006). Gestión del conocimiento versus gestión de la información. Investigación bibliotecológica, 20(41). Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2006000200003

Liscano, J. y Moneva, J. (2004). Marco conceptual de la responsabilidad corporativa. En XI Encuentro AECA. NIF y otros retos de la gestión empresarial. Madrid: Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas. Recuperado de: http://www.aeca1.org/revistaeca/revista68/68.pdf

Middleton, M. (1999). De la gestión de la información a la gestión del conocimiento: perspectivas sobre el desarrollo. El profesional de la información, 8(5). Recuperado de: http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/1999/mayo/de_la_gestin_de_la_informacin_a_la_gestin_del_conocimiento_perspectivas_sobre_el_desarrollo.html

Reyes Ramírez, L. (2007). Sistemas de información para la prensa: la gestión de la información y el conocimiento en el contexto de los sistemas integrados de información. ACIMED, 15(2). Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000200004

Rodríguez Cruz, Y. (2008). Gestión de información e inteligencia: integración en los contextos organizacionales. ACIMED, 17(5). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000500003

Tejada Fernández, J. y Navía Gámez, A. (2005). El desarrollo y la gestión de competencias profesionales: una mirada desde la formación. Revista iberoamericana de educación, 37(2). Recuperado de http://rieoei.org/1089.htm

Vásquez Rizo, F. E. y Gabalán Coello, J. (2015). Información y ventaja competitiva, coexistencia exitosa en las organizaciones de vanguardia. El profesional de la información, 24(2). Recuperado de http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2015/mar/08.html